۰ نفر

رئیس ستاد تنظیم بازار اعلام کرد؛

مشکلى در تامین شکر نخواهیم داشت/ کوپن فعلا در دستور کار نیست

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۳
کد خبر: 357051
مشکلى در تامین شکر نخواهیم داشت/ کوپن فعلا در دستور کار نیست

رئیس ستاد تنظیم بازار با اشاره به موجودی انبارهای شکر و واردات شکر خام گفت: با توجه به برداشت محصولات بهاره وضعیت بازار شکردر حال عادی شدن است و مشکلی در تامین آن نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، عباس قبادی در نشست خبری امروز در مورد تنظیم بازار شکر اظهار کرد: قبل از اتفاقاتی که در بازار شکر رخ داد، هشدار داده بودیم که با توجه به نزدیک شدن به شب عید و ماه رمضان باید در مورد منابع شکر اطمینان خاطر وجود داشته باشد، اما با توجه به وقوع سیل در فروردین ماه کارخانجات شکر مجبور شدند درهای انبارهای خود را برای جلوگیری از نفوذ آب به انبارها ایزوگام کنند و به همین دلیل تسویه شکر در کارخانجات به تاخیر افتاد.

قبادی با بیان اینکه اکنون مشکلات مربوط به شکر در بازار رفع شده و سوپرها شکر را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند، گفت: شرایط بازار شرکت در حال عادی شدن است و حدود یک میلیون تن شکر در انبارها، در حال واردات و همچنین در حال ترخیص از گمرکات کشور است.

این مقام مسئول تاکید کرد: همچنین با برداشت محصولات بهاری نیشکر، ظرف 15روز آینده وضعیت بازار شکر بهتر خواهد شد.

او همچنین به مشکلات پیش آمده در بازار خرما اشاره کرد و افزود: قیمت خرما حدود 15 تا 35 هزار تومان در بازار است که البته با توجه به این که ما دومین کشور تولیدکننده خرما در دنیا هستیم نباید قیمت به این صورت برای مصرف‌کننده داخلی رقم بخورد.

رییس ستاد تنظیم بازار با اشاره به صادرات 300 هزار تنی خرما خاطرنشان کرد: برای تنظیم بازار خرما و جلوگیری از افزایش قیمت، پیشنهاد ممنوعیت صادرات این محصول را دادیم اما تصویب نشد و قرار بر این شد که برای تنظیم بازار برای صادرات آن تعرفه قرار دهند که اخذ تصمیم در این مورد هم دیر اتفاق افتاد.

وی با اشاره به قیمت‌های بالای صادرات خرما که حدود 50 هزار تومان است، گفت: وقتی قیمت صادرات خرما بالا باشد قطعا در داخل هم قیمتی که برای عرضه تعیین می‌شود، حدود قیمت صادراتی خواهد بود و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت خرما تا 35 هزار تومان بودیم.

این مقام مسئول درباره علت تغییر گروه برخی کالا‌ها از یک به دو بیان کرد: در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و منابع ارزی ما تا حدودی محدود شده، بنابراین بر اساس تصمیمات کلان کشور گروه برخی کالا‌ها تغییر کرد.

وی درباره عدم تخصیص ارز 4200تومانی به گوشت قرمز توضیح داد: اولا 90درصد گوشت قرمز تولید داخل و تنها 10درصد آن وارداتی است پس نمی‌توانیم برای درصد کمی واردات، تولید داخل را با مشکل مواجه کنیم، همچنین تولیدات دامداران با ارز نیمایی است و نباید با ارز 4200تومانی قیمت داخل را سرکوب کنیم.

قبادی افزود: افزایش قیمت گوشت قرمز منجر به رونق تولید داخل شده و از طرفی واردات گوشت با ارز نیمایی به دلیل حاشیه سور پایین، تمایل واردکنندگان را کاهش داده است.

رییس ستاد تنظیم بازار درباره کوپنی شدن کالا‌های اساسی نیز صراحتا اعلام کرد: فعلا برنامه‌ای برای کوپنی شدن کالا‌ها در دستور کار قرار ندارد اما اگر با مشکل تامین کالا مواجه شویم، ستاد تنظیم بازار آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد.