۰ نفر

برنامه دولت برای نوسازی تجهیزات کشاورزان

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 355125
برنامه دولت برای نوسازی تجهیزات کشاورزان

همزمان با تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص توجه ویژه دولت به توسعه بخش کشاورزی و دستورات جدید رئیس جمهور در این حوزه، حمایت‌های دولت از این بخش شتاب گرفته است.

اعطای تسهیلات به منظور نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی، یکی از حوزه‌های برنامه توسعه کشاورزی دولت است که از سال 92 اجرا می‌شود. توسعه مکانیزاسیون از آن جهت مورد توجه دولت قرار گرفته، چون علاوه بر افزایش تولید، کیفیت و بهره وری محصولات را افزایش و هزینه تولید را کاهش می دهد. با توجه به دستور رئیس جمهوری و تکلیف وزارت جهاد کشاورزی به «حصول خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی برای تولید آنها در داخل» نوسازی ادوات کشاورزی می‌تواند در شرایط کنونی نیاز به واردات بویژه واردات کالاهای اساسی را کاهش ‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کامبیزعباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از ادامه سیاست نوسازی در سال 98 خبر داد و گفت: امسال 1800 میلیارد تومان تسهیلات جدید برای خرید ادوات کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود. عباسی به سؤالات ما در خصوص جزئیات نوسازی تجهیزات کشاورزی پاسخ داد:

توسعه و تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی چه میزان برای افزایش تولید و خودکفایی تأثیر‌گذار است؟

دولت از سال 92 برنامه افزایش تولید و کاهش واردات را در دستور کار قرار داد. نوسازی ادوات کشاورزی بخش مهمی از این برنامه است که از آن سال با پرداخت تسهیلات اجرا می‌شود. از سال 92 تا کنون با برنامه نوسازی تولیدات کشاورزی 35 درصد رشد داشته است. همچنین با نوسازی و خرید ماشین آلات جدید 50 تا 70 درصد کاهش هزینه‌های تولید را داشتیم.

امسال هم برنامه ای برای پرداخت تسهیلات دارید؟

بله. امسال 1800 میلیارد تومان تسهیلات جدید در قالب طرح نوسازی و خرید تجهیزات کشاورزی پرداخت می‌شود. تسهیلات در استان‌ها توزیع و تخصیص داده شده است. خرید ماشین آلات مربوط به تمام بخش‌ها از جمله زراعت، باغبانی، دام، طیور، مراتع، گلخانه‌ها، گیاهان دارویی، جنگل‌ها و سایر بخش‌ها است. در دولت یازدهم و دوازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تعلق گرفت به شکلی که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محوریت اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال 1392 به تدریج چهار خط اعتباری به این بخش اختصاص یافت.

تسهیلات جدید با چه نرخ سودی به کشاورزان پرداخت می‌شود؟

تسهیلات با نرخ سود 15 درصد یعنی 3 درصد کمتر از نرخ سود رسمی پرداخت می‌شود. بازپرداخت آن نیز 5 تا 7 ساله است. بر اساس سیاست‌ها 20 درصد قیمت ماشین آلات را آورده کشاورز و مابقی را وام بانکی تشکیل می‌دهد.

برای تسهیل پرداخت، از سختگیری‌های رایج برای دریافت وام مانند معرفی چند ضامن، ضامن رسمی...جلوگیری شده است. کشاورزان با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی در استان و تشکیل پرونده به بانک معرفی می‌شوند.

ماشین آلات وارداتی است یا در داخل ساخته می‌شود؟

در ماشین آلات و ادوات کشاورزی 90 درصد خوداتکایی به صنعت داخلی است.

با توجه به محدودیت‌های تجاری چه مشکلاتی برای واردات دارید؟

در واقع تحریم‌ها عملاً نتوانست مانع توسعه تجهیزات کشاورزی شود. اما مواد اولیه تولید برخی ماشین آلات در داخل و یا واردات 5 درصد از تجهیزات ارزبری دارد.

به همین دلیل ما به حمایت دولت از این بخش و تخصیص ارز دولتی نیازمند هستیم.

در ماشین‌های حوزه زراعت برنج، نشاکاری، سبزی و صیفی، کمباین چغندر، کمباین پنبه و برخی ماشین‌های نوین تولید خوراک دام نیاز به واردات داریم.

با وجود تحریم، سال گذشته 1540 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون جذب شد. در سال 97 میانگین نوسازی ماشین آلات نسبت به سال 96 حدود 50 درصد بیشتر بود.

در واقع در سال 97، 2500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کشاورزی در بخش تجهیزات انجام گرفت که رقم آن بی‌نظیر است و از سال 92 تا کنون میزان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون 7500 میلیارد تومان بود.بطور میانگین از سال 92 تا کنون 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات نوسازی پرداخت شده که سالانه بین 1800 تا 2 هزار میلیارد تومان است.

برای واردات مواد اولیه ساخت ماشین آلات ارز دولتی تخصیص داده نمی‌شود؟

ارز رسمی به قطعات یدکی و لوازم ماشین‌های کشاورزی تعلق نمی‌گیرد، با وجود این که 95 درصد تولید ماشین آلات کشاورزی وابسته به تولیدات داخل است اما برای لوازم و قطعات یدکی آنها و همچنین پنج درصد ماشین آلاتی که تولید داخلی نیستند، نیازمند ارز رسمی 4200 تومانی هستیم.

حتی در مواردی ما برای تأمین قطعات یدکی جهت تعمیر و نگهداری ماشین‌های موجود بخش کشاورزی نیازمند ارز رسمی هستیم. طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده مورد کم توجهی حوزه صنعت و حوزه سوخت کشور قرار گرفته است. در حالی که اجرای این طرح منجر به کاهش و صرفه‌جویی سوخت در کشور، پویایی در صنعت ماشین‌های کشاورزی و ارتقای کیفیت عملیات کشاورزی خواهد شد اما توسط هیچ بخشی به غیر از وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار نگرفته است.

امسال باید شاخص‌های مکانیزاسیون کشاورزی ارتقا و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ۱۲ صدم اسب بخار در هکتار اضافه شود. طبق برنامه ششم توسعه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی تا پایان این برنامه باید به ۲.۱ اسب بخار در هکتار برسد.