۰ نفر

واکنش وزارت بهداشت به خبر شیوع آنفلوآنزای پرندگان

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۳۰
کد خبر: 354530
واکنش وزارت بهداشت به خبر شیوع آنفلوآنزای پرندگان

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به اخباری درباره شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان شرقی و امکان سرایت انسانی آن، تاکید کرد که مورد گزارش شده در استان آذربایجان شرقی یکی از موارد معدودی بوده که در سال جاری مشاهده و بلافاصله هم به آن پاسخ داده شد؛ به این صورت که عملیات معدوم سازی پرندگان و پاکسازی محیطی انجام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدمهدی گویا ضمن اشاره به وظایف وزارت بهداشت و سازمان‌های محیط زیست و دامپزشکی در جلوگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان، در عین حال درباره موارد گزارش شده این بیماری در کشور گفت: از سال گذشته تا کنون موارد طغیانی بیماری آنفلوآنزای پرندگان به شدت کاهش یافته است. بی‌تردید یکی از دلایل مهم آن نیز برنامه واکسیناسیون پرندگان و مراقبت‌هایی بوده که در همین راستا توسط سازمان‌های دامپزشکی و محیط زیست و وزارت بهداشت به صورت گسترده در سطح کشور به عمل آمده است.

او با اشاره به گزارش موارد آنفلوآنزای پرندگان در آذربایجان شرقی، ادامه داد: مورد گزارش شده در استان آذربایجان شرقی یکی از موارد معدودی بوده که در سال جاری مشاهده و بلافاصله هم به آن پاسخ داده شد؛ به این صورت که عملیات معدوم سازی پرندگان و پاکسازی محیطی انجام شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: البته این نوع آنفلوآنزای پرندگانی که اکنون از آن نام برده می‌شود، تا به حال مورد ابتلای انسانی نداشته است، اما در هر حال این موضوع باعث نمیشود که ما خوشبینانه به این مساله نگاه کنیم؛ چراکه ویروس آنفلوآنزا، ویروس ویژه‌ای است و هر آن ممکن است جهش یابد، بیماری‌زایی آن تغییر کند و بیماری‌زاتر شود و به این ترتیب از سد انتقال به انسان عبور کرده، انسان را نیز مبتلا و حتی همه‌گیری ایجاد کند. بنابراین نهایت دقت باید به کار برده شود که مبادا چنین اتفاقی رخ دهد.

گویا ادامه داد: در این زمینه آنچه که به زیر مجموعه‌های وزارت بهداشت یعنی به دانشگاه‌های علوم پزشکی بازمی‌گردد، پاکسازی و ضدعفونی مکانی است که ابتلای پرندگان در آنجا رخ داده و همچنین واکسیناسیون کسانی که در آن محل‌ها کار می‌کنند و مراقبت از کارکنان و ساکنان آن محل‌ به مدت ۱۰ روز.

او تاکید کرد: چنانچه موردی از علایم بیماری شبیه آنفلوآنزا در این افراد مشاهده شود، سریعا اقدامات تشخیصی و مراقبتی برای فرد به اجرا گذاشته می‌شود. این اقدامات تا زمانی که پاسخ آزمایش‌های او مشخص شود، ادامه دارد.