۰ نفر

کاهش جمعیت زنبورها امنیت غذایی جهان را کاهش داد؛

دنیا بدون زنبورها ۴سال دوام می‌‌آورد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۰۹
کد خبر: 354527
دنیا بدون زنبورها ۴سال دوام می‌‌آورد

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: در سال‌های گذشته امنیت غذایی جهان با کاهش جمعیت زنبورها کم شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، غلامحسین طهماسبی امروز در جشنواره روز جهانی زنبور عسل با بیان اینکه امنیت غذایی جهان با کاهش جمعیت زنبورها کم شده است، گفت: افزایش آلودگی‌ها همچنین زندگی مدرن امروزی عرصه را بر زنبورها تنگ کرده و نقش آنها را در امنیت غذایی کمرنگ کرده است.

وی با بیان اینکه ارزش زنبور عسل به خاطر تولید عسل نیست، گفت: زنبور عسل به اندازه 60 الی 143 برابر ارزش تولیداتش به محیط زیست و کشاورزی کمک می‌کند. 

طهماسبی گفت: بر اساس مطالعه‌ای که انجام شده در ایران زنبور عسل به اندازه 90 برابر ارزش تولیداتش در افزایش محصولات کشاورزی نقش دارد. 

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تأکید کرد: زنبور عسل در تولید یک سوم غذای کره زمین نقش دارد و در قرآن هم در سوره نحل به ارزش این مواد غذایی اشاره شده و حتی نحوه ساخت کندو هم در آن توضیح داده شده است. انیشتین هم گفته است، دنیا بدون زنبور عسل بیش از 4 سال نمی‌تواند دوام بیاورد.

به گفته قائم‌مقام سازمان تات، 20 تا 30 هزار گونه گرده‌افشان زنبور در دنیا وجود دارد که گونه زنبور عسل به تنهایی 85 درصد مسئولیت گرده‌افشانی در جهان را به عهده دارد و بعضی گیاهان تا 80 درصد به زنبور عسل وابسته هستند. 

به گفته وی، در جهان 1.8 میلیون گونه گیاهی و جانوری وجود دارد که یک میلیون گونه آن حشره و 30 هزار گونه زنبور گرده‌افشان است. 

طهماسبی همچنین با بیان اینکه 9 درصد کلونی‌های زنبور عسل در جهان در ایران است، گفت: در جهان 91 میلیون کلونی زنبور عسل وجود دارد که 8 میلیون کلونی آن در ایران است. 

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه 5 درصد عسل جهان در ایران تولید می‌شود، گفت: در ایران 90 هزار تن عسل تولید می‌شود. 

وی با اشاره به نقش زنبور عسل در گرده‌افشانی گفت: امروزه در آمریکا برای یک دوره 20 روزه حضور کلونی‌های زنبور عسل در کنار باغ به ازای هر کندو 100 تا 140 دلار می‌پردازند، اما متأسفانه در ایران هنوز بسیاری از باغداران از فرود کلونی‌های زنبور عسل در کنار باغ‌هایشان جلوگیری می‌کنند و این فرهنگ باید اصلاح شود.