۰ نفر

معاون وزیر کشاورزی:

سطح کشت پنبه امسال 20درصد رشد می‌کند

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 351037
سطح کشت پنبه امسال 20درصد رشد می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: بر پایه پیش بینی ها، امسال سطح زیر کشت پنبه با 20 درصد افزایش نسبت به سال زراعی گذشته 80 هزار تا 82 هزار هکتار می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، «حسین شیرزاد» گفت: توان اشتغالزایی پنبه در بخش کشاورزی 2.5 برابر سویا، چهار برابر ذرت و کلزا و 6 برابر گندم است و به ازای ایجاد هر یک مورد اشتغال در زراعت پنبه، حدود پنج شغل در بخش های صنعت و خدمات جانبی آن ایجاد می‌شود. 
رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: ارزش افزوده پارچه خام نسبت به پنبه حدود 50 درصد، پارچه رنگ شده نسبت به پنبه نزدیک 250 درصد و ارزش افزوده لباس دوخته شده نسبت به پنبه 450 درصد برآورد می‌شود.

** واردات مقدار 460 تن بذر ارقام اصلاح شده پن
شیرزاد اعلام کرد: با هدف افزایش عملکرد و تنوع بخشی به بذور پنبه مورد کشت در کشور، شرکت بین‌المللی کشاورزی و بازرگانی فجر سبز خاورمیانه وابسته به اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی کشور در هماهنگی با وزارت جهادکشاورزی، امسال برنامه واردات مقدار 460 تن بذر ارقام اصلاح شده پنبه را در دستور کار دارد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اضافه کرد: این ارقام به نام های لیدر(LIDER)، ماکسا(MAXA)، سپهر(SEPEHR) و فجر(FAJR) از طبقه بذر گواهی شده و نیز بذر رقم ماکسا از طبقه الیت(مادری)، برای تولید و تکثیر با مشارکت شرکت «گلدن وست» یونان تامین و کشت آن بزودی در کشور آغاز می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآوری کرد: اکنون اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی به اتفاق شرکت وابسته به خود که انحصار تولید و تکثیر 2 رقم بذر پنبه به نام های ارمغان و ساجدی را در اختیار دارد، به امر تولید و تکثیر آن از طبقات نوکلئوس 2، سوپر الیت و الیت در 12 مرکز تولید در استان‌های فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و گلستان اقدام می کند.
به گفته وی، پیش بینی می‌شود در شرایط متعارف امکان تامین نیاز بذری کشور برای کشت پنبه در سال 1399 از رقم های ارمغان و ساجدی میسر شود.
حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد که در اهداف آن در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دنبال می شود.
سیزدهم شهریورماه سال 1370 راه اندازی بخش تعاونی اقتصاد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و وزارت تعاون با هدف اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از این بخش در همان سال تشکیل شد بنابراین روز تعاون در این روز نامگذاری شد.
از این رو، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال 1348 با ماهیت شرکت سهامی دولتی و با هدف توسعه بخش روستایی و کشاورزی از طریق تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی تشکیل شد؛ این سازمان هر ساله با خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی تلاش می کند از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و روستایی حمایت کند.
اول مهرماه پارسال مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اعلام کرد: نیاز سالیانه صنایع نساجی کشور به پنبه محلوج تا 120 هزار تن است و 69 کارخانه پنبه پاک کنی با 197 جین و ظرفیت تصفیه حدود 300 هزار تن وش، در 14 استان کشور فعالیت می کند.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سیزدهم بهمن ماه پارسال گفت: تاکنون ۱۲ رقم پنبه را معرفی کرده ایم که ۱۰ رقم آن در پنج سال گذشته اتفاق افتاده است و دو رقم جدید این محصول را با همکاری سازمان انرژی اتمی معرفی کرده ایم و تلاش شده ارقام معرفی شده طول دوره رشد کمتری داشته باشد که یک نمونه از آنها رقم ساجدی است و طول دوره رشد آن از ۱۸۰ روز به ۱۲۰ روز کاهش یافته است.