۰ نفر

ورود سازمان مدیریت بحران به موضوع هجوم ملخ‌ها

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۴۵
کد خبر: 347927
ورود سازمان مدیریت بحران به موضوع هجوم ملخ‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ورود این سازمان به پدیده هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اسماعیل نجار اظهار کرد: در کنار سیلاب‌های مخربی که برخی از استان‌های کشور را در بر گرفته است، سازمان مدیریت بحران به دیگر حوادث و وقایع نیز توجه دارد که یکی از این مسائل پدیده هجوم ملخ‌ها به کشور است که گرچه مسئولیت اصلی مبارزه با آفات گیاهی و جانوری با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات است اما با توجه به درخواستی که از سازمان مدیریت بحران شده این سازمان نیز برای مبارزه با این پدیده ورود کرده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ورود ملخ‌ها به کشور گفت: این پدیده هیچ ربطی به سیل جاری شده در نقاط مختلف کشور ندارد و برابر بررسی‌های انجام شده منشأ این ملخ‌ها شمال و شرق آفریقا است. این ملخ‌ها پس از آفریقا وارد کشور عربستان شده‌اند اما متأسفانه کشور عربستان توجهی به این مسئله و مبارزه با ملخ‌ها نکرده و به همین دلیل این ملخ‌ها وارد کشور ما شده و استان‌هایی مانند هرمزگان، خوزستان، بوشهر و جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند.

نجار با بیان اینکه عربستان علیرغم تأکیدات بین المللی مبارزه‌ای با این ملخ نکرده است گفت: این ملخ‌ها می‌توانند خسارت سنگینی به باغات و زمینهای زراعی و محصولات کشاورزی وارد کنند و حتی می‌توانند از تنه درختان نیز تغذیه کنند. ملخ‌ها روزانه تا دو برابر وزن خود تغذیه می‌کنند و می‌توانند خسارت سنگینی را به مزارع و باغات کشور وارد کنند.

نجار با بیان این که قریب به ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی و باغات کشور با ورود ملخ‌ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، گفت: تاکنون ۴۵ هزار هکتار از اراضی از طریق سمپاشی هوایی و سمپاشی دستی مورد پاکسازی و مقابله قرار گرفته‌اند اما لازم است که در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی باقی مانده نیز این مبارزه ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه زمین‌های زراعی و باغات در جنوب کشور جزو زمین‌های پر محصول و حاصلخیز محسوب می‌شوند، افزود: در همین راستا نیز وزارت جهاد کشاورزی از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرده تا اعتباراتی را برای این منظور در نظر بگیرد که سازمان مدیریت بحران در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه در خواست کرد تا صد میلیارد ریال اعتبار برای این منظور اختصاص یابد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در حال حاضر نیز استانداران با استفاده از اعتبارات و بودجه‌های استانی برای مقابله با این پدیده وارد عمل شده‌اند اما امیدواریم با موافقت سازمان برنامه و بودجه این مبلغ در اختیار قرار بگیرد تا بتوان با سرعت و کیفیت بیشتری با این پدیده مقابله کرد.