۰ نفر

علی‌رغم بروز سیل تولید گندم ۱۴.۵میلیون تن می‌رسد

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 347016
علی‌رغم بروز سیل تولید گندم ۱۴.۵میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: حدود یک‌میلیون هکتار از زراعت کشور با شدت و ضعف متفاوت، دچار آسیب ناشی از سیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، عباس کشاورز در گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: بخشی از این آسیب، آبگرفتگی موقت است و در بخشی، محصول دچار خوابیدگی می‌شود سپس این عارضه مرتفع می‌شود در بخشی هم، آبگرفتگی بیشتر است و موجب پوسیدگی محصول می‌شود و در بخشی هم سیل، زمین یا باغ کشاورز را با خود برده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 55 درصد این اراضی بین 25 تا 55 درصد آسیب دیده است، ادامه داد: بنابراین حدود 50 درصد زمین‌ها و محصولات کشاورزی آسیب‌دیده قابل برگشت است.

کشاورز اعلام کرد: حدد 250 هزار هکتار از محصولات کشاورزی و حدود 150 هزار هکتار باغ بر اثر سیلاب‌های اخیر از بین رفته است.

وی گفت: در زمینه باغ، استان‌های خوزستان، مازندران و کرمانشاه و در زمینه زراعت استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان، مازندران، ایلام و کرمانشاه، بیشترین خسارت را دیدند.

کشاورز اضافه کرد: بیش از 6 هزار واحد مرغداری و حدود 100 واحد پرورش ماهی هم دچار خسارت شدند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات در حوزه خسارت کشاورزی در مناطق کوهستانی مانند لرستان، ایلام و خوزستان این است که بخشی از مردم از طریق ایستگاه پمپاژ، کشاورزی می‌کردند و این ایستگاه‌ها آسیب دیدند که در اسرع وقت بازسازی خواهند شد.

کشاورز گفت: 5 واحد کشت و صنعت نیشکر خسارت قابل توجه دیدند و حدود 3 هزار میلیارد تومان از خسارت‌های اعلام‌شده به بخش کشاورزی متعلق به این واحدهاست. برای اینکه سیلاب به روستاها و مناطق مسکونی خسارت وارد نکند در برخی موارد، آب به مزارع این واحدها هدایت شده است.

وی با بیان اینکه "کشورمان وارد ترسالی نشده است"، افزود: میزان متوسط بارندگی کشور تاکنون حدود 265 میلی‌متر است. در سال‌های 76، 77، 85 و 86 هم به‌طور میانگین حدود 290 میلی‌متر بارندگی داشتیم.

کشاورز با اشاره به اینکه در سال زراعی و آبی گذشته، میانگین بارندگی در کشور 167 میلی‌متر بود، اضافه کرد: اگرچه در خوزستان، گلستان و کرمانشاه آبگرفتگی داریم و خسارت زیادی دیدیم اما برآورد تولید گندم امسال برای کشت‌های پاییزه 15 و نیم میلیون تن بود اما با توجه به سیلاب‌های اخیر اکنون برآورد ما تولید حدود 14 و نیم میلیون تن است.

کشاورز ادامه داد: انتظار داریم 12 تا 12 و نیم میلیون تن گندم خریداری شود بنابراین در زمینه تأمین گندم مورد نیاز کشور، مشکلی نداریم.