۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

مرگ حدود 30درصد نخلستان‌ها بر اثر سیل

۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبر: 345999
مرگ حدود 30درصد نخلستان‌ها بر اثر سیل

دبیر انجمن ملی خرمای ایران گفت: برآورد اولیه نشان از مرگ حدود 30درصد نخلستان‌های همجوار رودخانه کارون و کرخه دارد که 50 تا 60هزارتن از تولید خرمای استان خوزستان را بر عهده داشته اند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مقداد تلکوزاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اعلام این خبر افزود: هر چند از دست رفتن این سطح از نخلستان ها تاثیر زیادی بر تولید و بازار خرما کشور نخواهد داشت، اما باید به شرایط زندگی و اقتصادی مالکان نخلستان های آسیب دیده توجه شود.

وی ادامه داد: تولید خرما تنها راه درآمد بیشتر ساکنین مناطق همجوار کارون و کرخه است و مشکلات شدید مالی اولین نتیجه سیل اخیر برای ساکنین این مناطق است.

تلکوزاده با تاکید بر اینکه نیاز به بررسی فرصت ها و تهدیدهای پسا سیل در خوزستان و استان های آسیب دیده داریم، گفت: سیل می تواند همزمان فرصت و تهدید به همراه داشته باشد که پر آبی و رهایی از خشکسالی فرصت و تخریب خاک و از دست رفتن برخی از مواد مغذی یا افزایش بیش از حد برخی مواد مضر از تهدیدات آن است.

به گفته وی؛ در این شرایط سرعت در انجام اقدامات کارشناسی برای استفاده از فرصت ها و کاهش تهدیدها در اولویت قرار دارد و آموزش کشاورزان و نخلستان داران ضروری است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران زمان اعلام نتایج دقیق آنچه سیل بر سر خاک خوزستان آورده است را پس از فروکش کردن سیل و بررسی های کارشناسان آب و خاک عنوان کرد. تلکوزاده از تشکیل جلسه اضطراری معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی در روز گذشته خبرداد و گفت: در این جلسه مهترین اقدامات شناسایی باغداران آسیب دیده، برآورد میزان خسارت و راهکارهای کمک به آن ها ذکر شد.