۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

پایداری تولید گندم در خطر است/ نیاز فوری مزارع سیل‌زده به تغذیه مناسب

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸
کد خبر: 345533
پایداری تولید گندم در خطر است/ نیاز فوری مزارع سیل‌زده به تغذیه مناسب

دبیر بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: سطح وسیعی از مزارع گندم در قطب های تولید این محصول به زیر آب رفته است و اگر مدیریت تغذیه در سایر مزارع باقی مانده در سراسر کشور به درستی انجام نشود پایداری تولید گندم از دست خواهد رفت.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی خان محمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه برآورد می شود حداقل 2 تا 4 میلیون تن گندم در سیل از بین رفته باشد، اظهار کرد: هنوز به قطعیت نمی توان درباره میزان خسارات در مزارع گندم نظر داد، اما با توجه به حجم سیل در قطب های تولید و ضعف در تغذیه مزارع باقی مانده از دست رفتن پایداری تولید دور از انتظار نیست.

وی یادآور شد: یکی از استان های که درگیر سیل شده استان خوزستان است که بیش از 15 درصد گندم کشور را تولید می کند.

 خان محمدی همچنین استان گلستان را از دیگر قطب های دیگر تولید گندم کشور برشمرد که مزارع آن از سیل به شدت آسیب دیده است.

به گفته خان محمدی؛ در حال حاضر حداقل 20 استان کشور با سیل درگیر هستند که بخشی از خسارات تحمیل شده به این استان ها متوجه مزارع گندم آن ها شده است.

دبیر بنیاد ملی گندمکاران کشور نسبت به مدیریت ضعف تغذیه مزارع گندم باقی مانده در سراسر کشور هشدار داد و گفت: قیمت کودهای سرک به شدت در بازار افزایش یافته و کشاورزان در تامین آن ها دچار مشکل شده اند این درحالی است که به دلیل بارندگی های اخیر و شسته شدن خاک مزارع گندم نیازمند تغذیه مناسب برای تولید محصول هستند.

خان محمدی با انتقاد از مدیریت ضعف مسئولان استانی در ساماندهی و تغذیه مزارع گندم کشور خواستار توجه وزارت جهاد کشاورزی به این مهم شد.

خان محمدی در پایان تاکید کرد: در صورت عدم تامین کودهای سرک مورد نیاز مزارع به میزان نیاز و در زمان مناسب از دست رفتن پایداری تولید این محصول راهبردی در سال زراعی جاری اجتناب ناپذیر است.