۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

پیشنهاد پرداخت یارانه مرغ به کم درآمدها/ هر خانواده 4نفره سالیانه 2میلیون ریال

۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 344151
پیشنهاد پرداخت یارانه مرغ به کم درآمدها/ هر خانواده 4نفره سالیانه 2میلیون ریال

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، گفت: اگر سرانه مصرف مرغ برای هر نفر را 24 کیلوگرم و جمعیت خانوار را 4 نفر در نظر بگیریم به هر خانوار برای هر کیلوگرم مرغ 20 هزار ریال یارانه اختصاص یابد حجم یارانه هر خانوار برای یکسال کمتر از 2 میلیون ریال خواهد بود در حالی که یارانه اختصاصی برای واردات نهاده ها ده برابر این عدد است که بخش اعظم آن به جیب افرادی می‌رود که نه سرمایه گذاری کرده اند و نه مالیات می پردازند.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم مرغ یکی از ارزان ترین کالاهای پروتئینی در کشور است، اظهار کرد: اولویت مسئولین باید رشد،استقرار و پایداری تولید مرغ باشد چراکه اگر این مزیت اگر از دست برود دچار چالش بزرگی می شویم.

وی ادامه داد: سیاست های که در صنعت مرغداری اجرا می شود آسیب های زیادی به این صنعت  وارد کرده است.

اسدالله نژاد انحصار در واردات نهاده های دامی و سودجویی در روند توزیع آن را از عوامل آسیب زا بر این صنعت دانست.

وی تاکید کرد:  تاثیر این عوامل بر بازار نهاده های دامی به نحوی است که قیمت ذرت و سویا در بازار آزاد با قیمت مصوب اختلاف معناداری دارد و این اختلاف فاحش ناشی از سوء استفاده های است که از مبدا خرید( بندر امام ره) تا مقصد ( مزارع پرورش مرغ ) اتفاق می افتد.

اسدالله نژاد رفع تدریجی انحصار واردات نهاده ها، توزیع مستقیم نهاده ها از طریق حذف واسطه ها وشرکت های کاغذی و سوری توزیع نهاده ها در هر استان بر اساس میزان جوجه ریزی انجام شده ، نظارت و رصد بر توزیع نهاه ها از مبدا تا مقصد با هوشمندی سازی سیستم حمل و نقل کشور، تشکیل کمیته ای متشکل از جهاد استان، اتحادیه و انجمن صنفی مرغداران استان جهت نظارت و پایش توزیع صحیح و منطقی نهاده در هر استان را از راهکارهای مشکلات موجود در صنعت مرغداری برشمرد.

وی پرداخت مستقیم یارانه به تولیدکنندگان و یا مصرف کنندگان با توجه به شناسایی دهک های که نیازمند حمایت هستند را راهکارهای ساماندهی به آشفته بازار و قیمت مرغ ذکر کرد.

به گفته اسدالله نژاد؛ این حمایت ها می تواند در قالب بسته های حمایتی به صورت پرداخت مستقیم به تولیدکننده یا مصرف کننده باشد.

وی با انتقاد از تعیین قیمت دستور برای مرغ، افزود: پرهیز از تعیین قیمت دستوری بدون توجه به واقعیت های بازار است، این امرعلاوه بر ظلم مضاعف بر تولیدکننده می تواند ثبات و پایداری تولید مرغ را به خطر بیندازد.

اسدالله نژاد تاکید کرد: صنعت مرغداری ایران توانایی تولید بالغ بر 3 میلیون تن مرغ در سال دارد درحالی که نیاز واقعی کشور حدود 2.2 تا 2.3 میلیون تن است بنابرین استفاده از ظرفیت های خالی و تمام پتانسیل تولید می تواند علاوه بر تامین نیاز داخل باب صادرات را هم باز کند.

وی یادآور شد: متاسفانه بر اساس گزارش مرکز آمار کشور از 20 هزار و 500 واحد مرغداری کشور 5 هزار و 200 واحد تعطیل است و حدود 3 هزار واحد کمتر از ظرفیت خود تولید می کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور رفع مشکل تامین نقدینگی، ایجاد بستر مناسب جهت توجیه پذیر کردن تولید مرغ، تغییر و اصلاح آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی فعالیت زنجیره های تولید در کشور را از پیشنهادهای برشمرد که برای استفاده از حداکثر ظرفیت تولید مرغ در کشور می توان به کار برد.

اسدالله نژاد  در پایان با اشاره به بند "خ" ماده 33 و بند "و" تبصره 16 قانون مبنی بر بخشودگی و امهال 3 ساله تسهیلات تولیدکنندکان آسیب دیده بخش کشاورزی، گفت: همچنین با عنایت به ماده 61 قانون الحاقی به قانون رفع موانع تولید از مسئولان تقاضای صدور دستور قضایی برای جلوگیری از ارسال اجراییه و اخطاریه از سوی بانک ها برای مرغداران بدهکارهستیم.