۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد‌آنلاین عنوان شد:

صادرات قارچ روزانه 60هزار دلار ارزآوری دارد/ درآمد ارزی 144میلیون دلار در ماه در صورت رفع موانع صادرات به روسیه

۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۳
کد خبر: 343967
صادرات قارچ روزانه 60هزار دلار ارزآوری دارد/ درآمد ارزی 144میلیون دلار در ماه در صورت رفع موانع صادرات به روسیه

رییس هیات مدیره انجمن قارچ ایران با بیان اینکه قیمت جهانی هر کیلوگرم قارچ حدود 2 دلار است، اظهار کرد: در حال حاضر روزانه 30تن قارچ از کشور صادر می‌شود که حدود 60هزار دلار ارزآوری دارد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدحسن افشار در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اعلام این خبر افزود: صادرات قارچ به تمام کشورهای همسایه به جز ترکیه انجام می شود که 70درصد آن به کشور به عراق می‌رود.

وی افزود: بهترین بازار هدف شناسایی شده برای صادرات قارچ کشور روسیه است که دست یافتن به آن نیاز به همکارای و برنامه ریزی چند دستگاه دارد.

به گفته افشار؛ بزرگترین صادرکننده قارچ به روسیه کشور لهستان بود که به دلیل اختلافات پیش آمده با اتحادیه اورپا در حال حاضر روسیه واردات قارچ از این کشور را متوقف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ما توان تامین حداقل 20 درصد نیاز بازار قارچ روسیه را داریم، افزود: آمار ما نشان می دهد در کشور روسیه سالانه 340 هزارتن قارچ مصرف می شود که ما قادر به تامین 72 هزارتن آن هستیم.

افشار اضافه کرد: تامین این مقدار قارچ می تواند رقمی حدود 144 میلیون دلار در ماه برای کشور درآمد ارزی داشته باشد.

وی بزرگترین مشکلات پیش روی صادرات به روسیه را نبود حمل و نقل هوایی، زمینی مناسب و قوانین گمرکی برشمرد.

افشار با اشاره به مشکل پیش آمده در بهار سال گذشته و مسمومیت  ناشی از مصرف قارچ های سمی، گفت: انجمن برای تفکیک قارچ های سلامت و استاندارد از سایر تولیدات اقدام به تهیه و نصب هولوگرام بر روی بسته ها کرده است.

وی همچنین از ایجاد صندوق قارچ با جمع آوری مبالغی از تولید کنندگان برای حمایت از این صنعت خبرداد.

رییس هیات مدیره انجمن قارچ ایران میزان تولید قارچ در کشور بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی را 157 هزارتن و بر اساس برآورد انجمن 180 هزارتن عنوان کرد.

افشار در پایان تاکید کرد: روزانه حدود 600 تن قارچ در کشور تولید و توزیع می شود.