۰ نفر

بالا و پایین بازار آجیل شب عید و خریدهای متفاوت

۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 342740
بالا و پایین بازار آجیل شب عید و خریدهای متفاوت

در حالی که رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش خبر کاهش تقاضا برای آجیل در بازار شب عید را تکذیب می‌کند، وضعیت بازار نشان می‌دهد نه‌تنها قدرت مشتریان برای خرید آجیل کمتر شده است، بلکه مردم غالباً نوع و کیفیت خاصی از این محصول را برای نوروزشان می‌خرند که ارزان‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، چندی پیش اخباری در رسانه‌ها مبنی بر کاهش تقاضای ۹۵ درصدی آجیل و خشکبار در کشور مطرح شد که مصطفی احمدی – رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش – این موضوع را که برخی رسانه‌ها به نقل از او منتشر کرده بودند، تکذیب کرد و گفت: طی هفته گذشته هیچ مصاحبه‌ای با رسانه‌ها نداشتم و چنین اخباری کاملاً کذب و با هدف ضربه زدن به بازار آجیل و خشکبار است.

وی افزود: در هفته گذشته وضعیت مناسب و استقبال خوبی از بازار آجیل و خشکبار صورت گرفت، اما نه تنها در برخی رسانه‌ها دروغ‌هایی منتشر شد، بلکه در صدا و سیما نیز کاملاً غیر واقعی ادعای آجیل ۳۰۰ هزار تومانی مطرح شد که اصلاً درست نیست و در بازار چنین قیمت‌هایی وجود ندارد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که مشاهدات میدانی از بازار تهران نشان می‌دهد مردم گرچه تقاضایشان برای خرید آجیل شب عید تا حد بسیاری کاهش نیافته، اما به شدت به سمت و سوی خرید نوع و کیفیت خاصی از آجیل که اتفاقاً ارزان‌تر است، رو آورده‌اند و به نظر می‌رسد نخریدن آن‌ها مختص نوع خاصی از محصولات همچون پسته، بادام و… است.

یکی از مغازه‌هایی که در بازار تهران کنار سبزه میدان آجیل می‌فروخت، تردد بسیاری در آن شکل می‌گرفت، اما مردم عمدتاً یا آجیل با قیمت پایین‌تر از او طلب می‌کردند یا آجیل چهار مغز بدون پسته می‌خریدند که به گفته فروشنده این مغازه، گران شدن آجیل به ضرر فروشندگان تمام شده است، چرا که دیگر نمی‌توانیم مانند سال‌های گذشته فروش مناسبی داشته باشیم.

در بازار تهران و دیگر آجیل فروشی‌های سطح شهر قیمت هر کیلوگرم پسته بسته به نوع آن از ۱۴۰ تا حدود ۲۵۰ هزار تومان، مغز بادام از ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، آجیل چهار مغز از ۱۹۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان، آجیل بدون پسته از ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۷۰ هزار تومان و دیگر اقلام آجیل و خشکبار هم به همین صورت با افزایش عجیب و غریب قیمت مواجه شده است.