۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

قربانی دام‌ها برای خرید نهاده!/ فروش دو دام شیری برای خرید یک کامیون کنجاله سویا

۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 342235
قربانی دام‌ها برای خرید نهاده!/ فروش دو دام شیری برای خرید یک کامیون کنجاله سویا

رییس انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: افزایش قیمت برخی نهاده‌ها از جمله کنجاله سویا به حدی است که دامداران برای خرید هر کامیون از این نهاده مجبور به فروش دو دام شیری هستند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ احمد مقدسی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به 4700 تومان افزایش یافته است، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم کنجاله کلزا نیز در مدت زمان کوتاهی از 1700 تومان به 3200 تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین قیمت کنجاله تخم پنبه در چند روز اخیر از مرز 4000 تومان عبور کرد. به گفته مقدسی؛ جهش قیمت نهاده‌های دامی در پی بالا بردن قیمت سه نهاده اصلی توسط دولت اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: رشد قیمت نهاده‌ها در حالی رخ می‌دهد که قیمت خرید شیر بدون تغییر مانده است. مقدسی به صرفه نبودن قیمت شیر با توجه به جهش قیمت نهاده‌های دامی را دلیلی دانست که برخی دامداران را مجبور به روانه ساختن دام‌های خود به کشتارگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه باید از نتایج این اتفاق ترسید، گفت: به زودی با کاهش تولید شیر و افزایش قیمت لبنیات رو به رو خواهیم شد. رییس انجمن صنفی گاوداران ایران محاسبه قیمت تمام شده شیر با توجه با نوسانات قیمت نهاده‌های دامی را ناممکن دانست.

مقدسی تاکید کرد: تا زمانی که قیمت نهاده‌های دامی به ثبات نرسد نمی‌توان قیمت مناسب خرید شیرخام از دامداران را تعیین کرد. وی در پایان تامین نهاده‌های دامی با قیمت مناسب و توزیع آن بین تمام دامداران یا افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران را راهکارهای توقف فروش دام توسط دامداران برای خرید نهاده‌های دامی برشمرد.

گفتنی است؛ پیش‌تر حسین نعمتی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین نسبت به افزایش تعداد دام‌های شیری که روانه کشتارگاه می‌شوند هشدار داد و گفته بود به زودی شاهد خلاء بزرگی در تامین شیر و لبنیات کشور خواهیم بود.