۰ نفر

واکنش بانک کشاورزی به یک خبر

۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 341702
واکنش بانک کشاورزی به یک خبر

در پی انتشار خبری در خصوص اجرای ناقص و در برخی موارد توقف بخشودگی جریمه تاخیر و سود تسهیلات کشاورزان خسارت دیده و امهال ۳ساله اصل وام بدون در نظر گرفتن سقف، از سوی برخی بانک‌ها از جمله "بانک کشاورزی"، روابط عمومی بانک کشاورزی توضیحات زیر را به دفتر اقتصاد آنلاین ارسال کرده است که شرح کامل آن را در ادامه می‌خوانید؛

"پیرو درج خبری در تاریخ 22 اسفندماه سال جاری با عنوان «توقف اجرای قانون توسط بانک کشاورزی/ اخطاریه، احضاریه و اجراییه بر سر کشاورزان آوار شد!» در آن پایگاه خبری، ضمن تکذیب موضوع، خواهشمند است دستور فرمایید مطابق با قانون مطبوعات و به منظور تنویر افکار عمومی نسبت به درج پاسخ زیر در آن پایگاه خبری اقدام لازم به عمل آید.

١- مصوبه هیئت محترم وزیران در خصوص بند خ تبصره ٣٣ قانون برنامه ششم در تاریخ ۲۶ دی ماه 1397 از سوی بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ شد و بانک کشاورزی نیز با توجه به آمادگی قبلی، یک روز بعد و از تاریخ ۲۷ دی ماه نسبت به اجرای دستورالعمل ارسالی از سوی بانک مرکزى اقدام کرده است. از ۲۰هزار میلیارد اعتبار تخصیصی از سوی دولت محترم، مبلغ ۱۸ هزار میلیارد ریال به بانک کشاورزی اختصاص یافته است  که طی ۲ ماه گذشته، با صرف بیش از ۶۰درصد آن معادل۱۱هزار میلیارد ریال، بدهی حدود  ۲۰۰هزار کشاورز امهال شده است.لذا ادعاى توقف مصوبه مربوط به امهال بدهى کشاورزان خسارت دیده ، صحت ندارد .

٢- در مورد کشاورزان مشمول بند مذکور هیچ گونه اخطار، پیگیرى و صدور اجراییه صورت  نمی گیرد و ادعاى " آوار شدن اخطار و احضاریه و اجراییه بر سر کشاورزان " واقعیت ندارد.

٣- به دلیل محدودیت  اعتبار تخصیص یافته براى بخشودگى سود و جرایم بدهى کشاورزان ، فعلاً امهال سه ساله بدهی هاى بیشتر از ٢٠ میلیون تومان میسر نیست اما این به معناى توقف اجراى مصوبه نیست و اجراى مصوبه در شعب بانک ادامه دارد.

٤- بانک کشاورزى در قالب بسته حمایتى وصول حتى در مورد بدهکاران غیر مشمول بند خ  که توان بازپرداخت بدهی سررسیده خود را ندارند نیز با اخذ ١٠ تا ٢٠ درصد بدهى سررسیده ، امهال را انجام مى دهد . بنابراین، ادعاى عدم تعامل بانک کشاورزى با کشاورزان مصداق عدم اطلاع است و با واقعیت مورد عمل در شعب این بانک انطباقى ندارد."