۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مرغ با ارز نیمایی و آزاد چند تمام می‌شود؟/ هر کیلو مرغ 30 تا 40هزار تومان

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 341441
مرغ با ارز نیمایی و آزاد چند تمام می‌شود؟/ هر کیلو مرغ 30 تا 40هزار تومان

در حال حاضر کمتر از 5 درصد مرغداران موفق به دریافت نهاده‌های دامی وارداتی با نرخ ارز دولتی می‌شوند، اما همین تعداد اندک نیز بر تعادل قیمت مرغ در بازار موثر بوده است. به گفته کارشناسان در صورت حذف ارز دولتی از خرید نهاده‌های دامی قیمت مرغ با نرخ ارز نیمایی 2.5 برابر و با نرخ ارز آزاد 3.5 برابر قیمت مصوب می‌شود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ ستاد تنظیم بازار آخرین قیمت مصوب مرغ برای مصرف کننده را 11500تومان اعلام کرد. این قیمت بر اساس نرخ نهاده های دامی تعیین شده است که برای واردات آن ها دولت ارز 4200 تومانی تخصیص می دهد.

به این معنا که مرغی که در بازار به قیمت 11500 تومان به دست مصرف کننده می رسد تولیدکننده آن نهاده دامی دولتی دریافت کرده است. این تولیدکنندگان که تعداد آن ها زیاد نیست با بستن قرار داد با شرکت پشتیبانی امور دام کشور در ازای دریافت نهاده دامی با نرخ ارز دولتی مرغ تولیدی خود را تحویل شرکت می دهند.

سایر مرغدارانی که از نهاده های دولتی بی بهره اند بر اساس اینکه در چه استان یا منطقه قرار دارند نهاده های دامی را با نرخ های متفاوت تامین می کنند و قیمت تمام شده تولید مرغ آن ها نیز متفاوت است.

آخرین بررسی بازار نشان می دهد در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در بالاترین سطح به مرز 17 هزار تومان نزدیک شده است که به نظر گران می آید. حال اگر ارز دولتی از نهاده های دامی حذف شود قیمت این کالای پر مصرف چه سرنوشتی پیدا می کند؟

محمد یوسفی، رییس انجمن صنفی مرغ گوشتی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در پاسخ به این سوال گفت: هر چند تعداد مرغدارانی که از نهاده های وارداتی با نرخ دولتی بهره مند می شوند زیاد نیست، اما همین میزان نیز قیمت مرغ را کنترل کرده است.

به گفته وی؛ در صورت توقف تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات نهاده های دامی ، قیمت مرغ با نرخ ارز نیمایی 2.5 برابر و با نرخ ارز آزاد 3.5 برابر می شود.

این کارشناس قیمت هر کیلوگرم مرغ در صورت استفاده از نهاده های وارداتی با نرخ ارز نیمایی را حدود 30 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ در صورت استفاده از نهاده های وارداتی با نرخ ارز آزاد را بیش از 40 هزار تومان عنوان کرد.