۰ نفر

انتقاد حجتی از بازار سیاه مرغ

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 341289
انتقاد حجتی از بازار سیاه مرغ

وزیر جهاد کشاورزی ضمن انتقاد از سوء استفاده‌گران از بازار مرغ، آخرین وضعیت تامین و توزیع میوه و گوشت شب عید را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم "درختکاری" به مناسبت هفته "منابع طبیعی و درختکاری" که در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد ذخایر گوشت قرمز و سفید و همچنین ذخایر میوه برای شب عید، گفت‌: همان طور که بارها اعلام کرده‌ام در رابطه با میوه میزانی را که ستاد تنظیم بازار در آذر و دی ماه برای تأمین، مقرر کرده بود، توسط همکاران ما در سازمان تعاون روستایی به طور کامل تأمین شده است.

وی ادامه داد: ذخایر احتیاطی، میزانی را که باید به استان‌ها منتقل می‌شد، چه در مورد سیب و یا پرتقال، در سردخانه‌های استان‌ها زیر نظر ستاد تنظیم بازار استان‌ها قرار دارد.

مشکلی در مورد تأمین میوه نداریم

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بعید است که در مورد تأمین میوه مشکلی وجود داشته باشد در مورد قیمت آن نیز من در حال حاضر حضور ذهن ندارم، البته این موارد توسط ستاد تنظیم بازار تأمین می‌شود. امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه تنظیم بازار با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شده و یکی از دستورات کار این جلسه، بحث قیمت میوه است که در صورت تعیین ابلاغ می‌شود. از روزهایی که مقرر می‌کنند، میوه شب عید توزیع می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در مورد تأمین گوشت سفید، بیان کرد: تولید گوشت سفید افزایش یافته است و هم این که ذخایری در کشور داریم که عرضه ذخایر مرغ منجمد از دیروز (دوشنبه) در کشور آغاز شده و به تدریج توزیع آن بیشتر خواهد شد.

عرضه مرغ منجمد را به وفور داریم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، یادآور شد: از نظر گوشت سفید محدودیتی نداریم، تنها متأسفانه بحث سیاه بازار وجود دارد که عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند. لازم است که با این موارد برخورد جدی شود. این مشکل به خصوص در تهران و به طور ویژه در مورد عرضه کنندگان میدان بهمن وجود دارد. متأسفانه این افراد قدری کم لطفی می‌کنند که از آنها خواهش می‌کنم در چارچوب خریدی که انجام می‌دهند و در قالب قیمت‌های تعیین شده نسبت به عرضه گوشت سفید اقدام کنند و از فرصت شب عید سوءاستفاده نکنند و با مردم مهربان‌تر باشند.

حجتی خاطرنشان کرد: البته عرضه مرغ منجمد به وفور صورت می‌گیرد و امیدوار هستیم کسانی که از سیاه بازار سوءاستفاده می‌کنند و برای شب عید مشکل ایجاد می‌کنند؛ روحیه نوع دوستی را در خود تقویت کرده و به خود بیایند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: مرغی که در نیمه اول بهمن ماه جوجه‌ریزی شده، امروز در بازار عرضه می‌شود. حدود ۱۲۲ تا ۱۲۵ میلیون جوجه‌ریزی شده است که نسبت به پاییز امسال حدود ۳۰ درصد افزایش دارد. بنابراین در تولید و عرضه مشکلی نداریم و تنها باید احتیاط‌ها در این زمینه بیشتر و سوءاستفاده‌ها کمتر شود.

برای حفظ آرامش سکوت می‌کنیم

وی ضمن گلایه از برخی از انتقادات به دولت، گفت: رئیس جمهوری و دولت همان رئیس جمهوری و دولت یک سال قبل است و همه یک شبه ناکارآمد و دچار سو مدیریت نشده اند، بلکه دولت برای حفظ آرامش جامعه سکوت می‌کند.

حجتی ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در سازمان جنگل‌ها، گفت‌: در برخی از حوزه‌ها هنوز عقب هستیم و کار زیادی داریم. برای مثال در حوزه کاداستر عقب هستیم. همچنین هنوز در حوزه کار با مردم و جلب مشارکت مردم برای حفظ منابع طبیعی ایراد داریم. باید نگرش و روش مان را در مجموعه سازمان جنگل‌ها عوض کنیم.

وی با اشاره به این که تغییر در زمینه فرهنگی به سختی اتفاق می‌افتد، گفت‌: از لحاظ فیزیکی تغییر و تحول ساده است، اما از نظر فرهنگی تغییر کار دشواری است، اما باید اول خودمان را آموزش دهیم و سپس در زمینه حفظ و بارور کردن منابع طبیعی با مردم کار کنیم.

ایجاد اتاق فکر برای جلب مشارکت مردم

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که باید یک اتاق فکر برای جلب مشارکت مردم در زمینه حفظ منابع طبیعی ایجاد شود، گفت‌: این اتاق فکر می‌تواند با حضور علمای جامعه شناسی، متخصصان منابع طبیعی، مدیران و بهره‌برداران باشد. این گروه‌ها باید در کنار هم بنشینند و در مورد چگونگی جلب مشارکت مردم برای حفظ منابع طبیعی برنامه‌ریزی داشته باشند.

حجتی در ادامه اظهاراتش و با طرح این پرسش که چه میزان از عرصه‌های ما دارای بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارش است؟ گفت‌: چرا باید این عرصه‌های ما که بالای ۳۰۰ میلیمتر بارش دارد "کچل" باشد و بارش‌ها منجر به سیلاب شود. چرا پوشش گیاهی از نوع درختکاری نداریم؟ چون به این موضوعات نپرداخته ایم.

وی با اشاره به این که عرصه‌هایی که بارش کمتر از ۳۰۰ میلیمتر دارند نیز مهم هستند، گفت‌: در این زمینه هم حرف زیاد است و باید کارهای بسیار زیادی انجام شود. واضح است که خودمان به تنهایی نمی‌توانیم همه این کارها را انجام دهیم. این جا است که چگونگی ارتباط گرفتن با مردم و کار کردن با مردم پیش می‌آید. بنابراین لازم است که نحوه کار کردن با مردم را یاد بگیریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که کشورهای توسعه یافته با کمک مردم توانستند منابع طبیعی را حفظ کنند، گفت‌: باید به تدریج وارد این عرصه شویم. اگر خدای ناکرده به جای همراهی با مردم تقابل شود که متأسفانه این اتفاق هم صورت گرفته نمی‌توانیم هیچ کاری انجام دهیم. از طریق تقابل با مردم هیچ کاری پیش نمی‌رود.

وی در ادامه ضمن تشکر از مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: با وجود همه محدودیت‌ها و کاهش منابع درآمدی صندوق توسعه ملی، مقام معظم رهبری با نگاه بلندی که نسبت به منابع طبیعی دارند، پاسخ مثبتی به اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری دادند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی و دولت نیز ما را بسیار همراهی کردند، در این باره گفت‌: بودجه مربوط به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در شرایط سختی در اختیار ما قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم از این بودجه در جهت رشد و شکوفایی عرصه‌های طبیعی استفاده کنیم و آثار مخرب سیل را از بین ببریم.

با توجه به این که در گردهمایی امروز (سه‌شنبه) معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درخواست افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان سازمان جنگل‌ها را مطرح کرد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حواشی که اخیراً در مورد این موضوع ایجاد شده بود، گفت‌: کمتر پیش می‌آید که مسائل حقوقی کارکنان در حد وزیر یا معاون وزیر مطرح شود که اخیراً خود من راجع به این موضوع حرف زدم که در چندین جای مختلف به آن اشاره شد. همه حرف‌ها این بود که چرا ما پیگیری کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت محدودیت‌هایی داشته و دارد و تلاش می‌کند مسائل معیشتی کارکنان را تأمین کند، اما اگر فکر می‌کنیم پرسنل مشکل دارند باید راه و روش درست را برای تأمین حقوق آنها انتخاب کنیم. به لحاظ فرهنگی قطعاً به حدی رسیده ایم که از راه و روش درست این کارها را انجام دهیم. من برخی از شیوه‌ها را قطعاً نمی‌پسندم چون جار و جنجال را نمی‌پسندم.

اظهار امیدواری نسبت به حل مشکل افزایش حقوق کارکنان سازمان جنگل‌ها

وی یادآور شد: امیدوارم که مشکل افزایش حقوق کارکنان سازمان جنگل‌ها حل شود. البته این مشکل تنها برای وزارتخانه ما نیست و بیش از نیمی از وزارتخانه‌ها با این مشکل مواجه هستند. امیدواریم شرایط اجازه دهد که مشکل حل شود.

حجتی با تاکید بر این که دولت شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد، بیان کرد: فرهنگ عمومی ما حتی در سطح اداری این را قبول نکرده است که دولت با مشکلاتی مواجه است و شرایط سختی دارد. سوال اصلی این است که کدام یک از توقعات را در چنین شرایطی تعدیل کرده‌ایم؟

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که در صنعت طیور وابسته هستیم، گفت‌: باید بتوانیم این وابستگی را رفع کنیم. در صنعت طیور به قاره آمریکا که برای خرید و فروش یورو می‌خواهند وابسته هستیم. از سوی دیگر برای صادرات نفت با مشکل مواجه شده‌ایم. آن چه را که صادر می‌کنیم یورو در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. در این میان کافی است که یک حواله دیرتر برسد مشخص است که اثرات خود را می‌گذارد.

حجتی خاطرنشان کرد: این زنجیره که ارز تأمین و تبدیل شود و در نهایت تبدیل به کالا برای صنعت طیور شود، فرایند دشواری است. چرا عده‌ای می‌دانند اما چشمشان را می‌بندند؟ این جفا به ملت است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت‌: دوبار مجبور شدم ذخایر راهبردی کشور را داخل بازار بریزم و در اولین فرصت دوباره این ذخایر را تامین کنم تا تنش کمتر ایجاد شود چون سکوت می‌کنیم و به دنبال آرامش جامعه هستیم عده‌ای بر این سکوت سوار می‌شوند و در حالی که نباید این سکوت را حمل بر لاقیدی، بی توجهی و کم توجهی کنند. این هم ظلمی دیگر است.

همچنین حجتی با حضور در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نسبت به کاشت یک اصله نهال"آلوچه" اقدام کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سوال که چند درخت کاشته است، گفت‌: شاید تاکنون بیش از هزار درخت کاشته باشم چون من کشاورز هستم و از قدیم در حوزه کشاورزی فعال بودم چه در نجف آباد و چه در سایر مناطق کشور. بنابراین کار ما همیشه درختکاری بوده است.

وی با بیان این که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حفظ محیط زیست و منابع پایه کشور بسیار تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از باران که رحمت الهی است و خاکی که سرمایه فوق‌العاده ارزشمندی است و خداوند در اختیار ما قرار داده با مدیریت صحیح حفظ و حراست کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که نباید از منابع طبیعی کشور استفاده بی رویه‌ای داشته باشیم، در این باره توضیح داد: نباید اجازه دهیم که سیلاب‌ها که همان باران رحمت الهی هستند باعث از بین رفتن خاک و در نتیجه فرسایش خاک شود. از بین بردن پوشش‌های گیاهی طبیعی اعم از جنگل و مراتع قطعاً باعث ایجاد فرسایش خاکی و فرسایش آبی و همچنین سایر مشکلات می‌شود، ضمن این که وجود جنگل‌ها و مراتع فضای سبز، نشاط آور و طراوت بخشی را ایجاد می‌کند.