۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد:

افزایش هزینه تولید با بوروکراسی‌های اداری بی‌قاعده سازمان دامپزشکی

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۰۵
کد خبر: 340855
افزایش هزینه تولید با بوروکراسی‌های اداری بی‌قاعده سازمان دامپزشکی

یکی از وظایف سازمان دامپزشکی نظارت بر سلامت کشتاردام و طیور است. سازمان دامپزشکی بر اساس این وظیفه، قوانین تعریف شده و دستورالعمل‌هایی دارد که تولیدکنندگان برای حفظ سلامت جامعه ملزم به رعایت آن‌ها هستند. بحثی درباره ضرورت نظارت سازمان دامپزشکی بر سلامت دام‌ها قبل از کشتار و در حین آن وجود ندارد، اما به گفته تولیدکنندگان بوروکراسی‌های طولانی و گاهی غیر ضرور سازمان دامپزشکی موجب افزایش هزینه تولید و هدر رفت زمان شده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ با توجه به اهمیت سلامت کشتار دام و طیور در حفظ تولید و سلامت مردم قوانین سختگیرانه و جدی توسط سازمان دامپزشکی برای آن تدوین شده است. وظیفه ذاتی سازمان دامپزشکی کشور ایجاب می کند نسبت به حفظ سلامت غذا از مزرعه تا سفر نظارت دقیق داشته باشد، اما گاهی قوانینی که برای آن در نظر گرفته است موجب بوروکراسی‌های اداری طولانی و غیر ضرور می شود که نتیجه ای جز افزایش هزینه تولید و هدر رفت زمان تولیدکننده ندارد.

تحمیل هزینه اضافی در حین فرآیند کشتارگاه در شرایطی که سایر هزینه تولید ماننده نهاده‌های دامی افزایش چندین برابری داشته نشان از نگاه غیرکارشناسی به شرایط موجود دارد، درحالی که می توان با کوتاه کردن بوروکراسی‌های اداری و حذف بخشی از امور غیر ضرور با کاهش هزینه و زمان تلف شده در حین کشتار باری از دوش تولیدکننده حوزه دام و طیور برداشت.

به طور مثال در حوزه طیور برای کشتار بوقلمون یک تولیدکننده باید حداقل 7 تا بیش از 10 مرحله را طی کند تا امکان ارسال محصول خود را تا درب کشتارگاه داشته باشد. این روند به میزانی طولانی و بخش‌های غیر ضرور آن زیاد است که گاهی مجوزهای مربوط به یک مرحله اعتبار خود را از دست می دهد و تولیدکننده مجبور به تکرار آن است.

کامبیز جعفری یکی از تولیدکنندگان بوقلمون درباره مراحل ارسال بوقلمون‌ها به کشتارگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: گرفتن مجوز کشتار بوقلمون زنده روند پیچیده ای دارد که از 7 تا 10 مرحله متغییر است.

وی ادامه دارد: این روند به میزانی طولانی است که گاهی مجوزهای مربوط به یک مرحله اعتبار خود را از دست می دهد و مجبور به اخذ دوباره آن هستیم.

جعفری مراحل کشتار بوقلمون را اینگونه تشریح کرد: در مرحله اول، دامپزشک مزرعه بعد از بازید، برگه تائید سلامت گله را به صورت کتبی به شبکه دامپزشکی ارسال می کند.

در مرحله دوم، پرورش دهنده در یک نامه کشتارگاهای مختلف در استان‌ها را جهت ارسال محموله اعلام می کند.

در مرحله سوم، آزمایش خون از گله گرفته شده  و به دامپزشکی شهرستان ارسال می شود.

در مرحله چهارم، دامپزشکی شهرستان نمونه آزمایش را به دامپزشکی استان ارسال می کند.

در مرحله پنجم، نتیجه آزمایش از استان به شهرستان ارسال می شود و بعد از قبول نتیجه اقدام به ارسال نامه ای برای انتقال بوقلمون‌ها به کشتارگاه می کند.

در مرحله ششم، بعد از گردش نامه در معاونت‌های مختلف سازمان دامپزشکی نتیجه آن به تهران ارسال می شود.

در مرحله هفتم، تهران پس از دریافت نامه، آن را به چند معاونت خود ارسال می کند و سپس بلامانع بودن کشتار گله را به استان مربوطه ارسال می کند .

در مرحله هشتم، استان مربوطه نتیجه را توسط قرنطینه استانی به شهرستان ابلاغ می کند و در این مرحله است که تولیدکننده می تواند مجوز بهداشتی حمل را به شرکت باربری ببرد.

در مرحله نهم، تولیدکننده با مراجعه به شرکت باربری ثبت سامانه آن را انجام می دهد.  

در مرحله دهم، پس از ثبت سامانه تولیدکننده می تواند به شهرستان خود بازگردد و برای اخذ مجوز قرنطینه ارسال به کشتارگاه اقدام کند.

در نهایت  و در آخرین مرحله این روند پیچیده که به طور معمول 10 تا 15 روز به طول می انجامد با امر عجیبی رو به رو می شود که آن پایان یافتن اعتبار خون گیری گله‌ها در مزرعه است.

این تولید کننده تاکید می کند که پایان یافتن اعتبار خون گیری گله‌ها به معنای تکرار تمامی مراحل ذکر شده است که نتیجه آن هدر رفت زمان و هزینه تولید کننده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ به نظر می رسد در شرایطی که اقتصاد کشور بیش از گذشته به تولید داخل و حفظ و پایداری آن نیازمند است، تسهیل در امور تولید کمترین کاری است که مسئولان مربوطه موظف به انجام آن هستند. کوتاه کردن بوروکراسی‌های اداری و حذف مراحل غیر ضروری موضوعی است که مسئولان بیش از گذشته باید با آن توجه کنند.