۰ نفر

معاون وزیرجهادکشاورزی اعلام کرد:

تزریق 335هزار تن شکر به بازار/ کاهش قطعی نرخ شکر در روزهای آینده

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۲۶
کد خبر: 340695
تزریق 335هزار تن شکر به بازار/ کاهش قطعی نرخ شکر در روزهای آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای تنظیم بازار از نیمه اسفندماه جاری طرح تزریق ۳۳۵ هزار تن شکر به استان‌های کشور را ابلاغ کرده است که از این میزان پول خرید 90 هزار تن واریز، 78 هزار تن آن پیش‌فاکتور و 48 هزار تن آن از انبارها خارج شده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ یزدان سیف در جشنواره عکس خوشه که با همکاری شهرداری تهران برگزار شد با تاکید بر اینکه مصرف ماهانه شکر در کشور 180 هزار تن است، افزود: حداکثر مصرف شکر در اسفندماه با 200 هزار تن است که با توجه به میزان توزیع در این ماه کمبودی نداریم.

وی ادامه: با اجرای طرح مذکور انتظار می رود در روزهای آینده شاهد کاهش قطعی قیمت گندم باشیم.

سیف با یادآوری اینکه در اسفند ماه سال گذشته دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان تولید کنندگان مجبور به جمع آوری شکر از بازار شد، افزود: دولت در اسفندماه سال گذشته 113 هزار تن شکر مازاد بر نیاز را از بازار جمع آوری کرد تا از زیان تولیدکنندگان جلوگیری کنند.

 وی دلیل شکاف بین عرضه و تقاضا در سالجاری را بارندگی‌های اخیر و تأخیر در برداشت نیشکر دانست که با توجه به شروع برداشت از روز‌های گذشته و عرضه به بازار این شکاف در حال از بین رفتن است.

سیف همچنین از صدور مجوز واردات 400 هزار تن شکر به بخش خصوصی خبر داد و گفت: همچنین  شرکت بازرگانی دولتی ایران 612 هزار تن با هدف تامین ذخایر استراتژیک انجام داده است.

رفع مشکل سهمیه بندی آرد آزادپزها

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به اقتصاد آنلاین درباره مشکل سهمیه‌بندی آرد نانوایی‌های آزد پز، گفت: این مشکل مرتفع شده به نحوی که ماه گذشته 160 هزار تن و این ماه 215 هزار تن آرد در اختیار نانوایی‌های آزادپز کشور قرار گرفته است.

سیف تاکید کرد: مجوز 95 درصد نانوایی‌ها که در دریافت سهمیه آن اختلال ایجاد شد به دلایل مختلف دارای اشکال بود.

به گفته وی؛ علی رغم مشکل در مجوز این نانوایی ها سهمیه آرد به آن‌ها تعلق گرفته و تا پایان فروردین به آن ها فرصت داده شده که مشکل خود را رفع کنند.

وی افزود: اگر این نانوایی ها مشکلات خود را مرتفع نکنند نه تنها سهیمه آرد به آن ها تعلق نخواهد گرفت بلکه تعطیل نیز خواهند شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره امکان افزایش قیمت خرید تضیمین گندم، گفت: تا این لحظه تصمیمی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری اتخاذ نشده است، اما مشوق‌هایی همچون جایزه پاکی و پرداخت کرایه حمل و نقل به کشاورزان در نظر گرفته شده تا بخشی از افزایش هزینه‌های کشاورزان را جبران شود.

سیف در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف قیمت خرید تضمینی گندم با بازار‌های جهانی همانند دام زمینه ساز قاچاق نمی شود، اظهار کرد: گندم با دام کاملا متفاوت است چرا که قیمت هر کیلوگرم دام در مرز‌های کشور 4 تا 5 دلار است در حالی که قیمت هر کیلوگرم گندم در مرز‌ها حداکثر حدود 30 سنت و ناچیز است.

وی یادآور شد که افزایش قیمت خرید تضمینی افزایش قیمت نان را به دنبال دارد در حالی که 25 درصد کالری دهک‌های پایین جامعه را نان تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پایان سخنان خود تاکید کرد که در صورت افزایش قیمت خرید تضمینی گندم دولت باید برای ثبات قیمت نان منابعی در نظر بگیرد به همین دلیل نمی توان به سرعت در اینباره تصمیم گرفت.