۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

افزایش 70هزار تنی واردات برنج نسبت به سال گذشته/ قاچاق معکوس 50تا 100هزار تن برنج به کشورهای همسایه

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۰
کد خبر: 337881
افزایش 70هزار تنی واردات برنج نسبت به سال گذشته/ قاچاق معکوس 50تا 100هزار تن برنج به کشورهای همسایه

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 هزارتن افزایش یافته است که بیشتر توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی ؛ مسیح کشاورز در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه امسال سهم شرکت بازرگانی دولتی ایران در واردات برنج 70 تا 80 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: تا امروز بالغ بر 1 میلیون و 363 هزار تن برنج به کشور وارد شده است.

وی ادامه داد: میزان واردات برنج به کشور در 12 ماهه سال گذشته 1 میلیون 994 هزار تن بود.

کشاورز با تاکید بر اینکه در سال گذشته 300 هزارتن برنج قاچاق نیز به کشور وارد شده بود، افزود: آمار فروش برنج کشور هندوستان و دیگر کشور های مبدا وارداتی این موضوع را تائید می کند.

به گفته کشاورز، با توجه به تحولات ارزی در کشور و کاهش ارزش پولی ایران در سال جاری شاهد قاچاق معکوس برنج از کشور بوده ایم به نحوی که برآورد می شود حداقل 50 تا 100 هزارتن  برنج از ایران به کشورهای همسایه قاچاق شده باشد.

وی توضیح داد که با در نظر گرفتن این شرایط تا پایان اسفند ماه جاری حداقل نیاز به واردات 200 هزار تن برنج به کشور داریم تا بازار آرامی را برای ایام نوروز داشته باشیم.

کشاورزی با اشاره به نوسانات نرخ ارز یادآرو شد: لازم است از هم اکنون در فکر تامین بازار برنج برای سال آینده باشیم و حداقل برای واردات 800 هزارتن تا 1 میلیون تن برنج در 4 ماهه نخست سال و قبل از فرا رسیدن زمان ممنوعیت واردات برنامه ریزی کنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار کرد: در صورت همکاری دولت و بانک مرکزی برای تامین ارز واردات برنج بر اساس برنامه ذکر شده، تامین برنج در سطح مناسبی انجام می شود و سال آینده را بدون نگرانی طی خواهیم کرد.

کشاورز در پایان تاکید کرد: اجرای این برنامه از شوک احتمالی قیمت بر بازار برنج نیز جلوگیری می کند.