۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

سودجویان بر طبل گرانی زعفران می‌کوبند

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۱۷
کد خبر: 337158
سودجویان بر طبل گرانی زعفران می‌کوبند

یک عضو شورای ملی زعفران گفت: بازار داخلی و خارجی زعفران به تعادل رسیده است، اما برخی با کوبیدن به طبل گرانی به دنبال بر هم زدن آن هستند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه این افراد به دنبال سودجویی خود از نوسانات قیمت در بازار هستند، اظهار کرد: این افراد به افزایش اندک قیمت قانع نبوده و به دنبال  دو تا سه برابر کردن قیمت این محصول در بازار داخلی و خارجی هستند.

وی ادامه داد: آن ها معمولا دلالانی هستند که زعفران را از کشاورزان خریده و در انبار خود دپو کرده اند تا با افزایش قیمت سود ببرند.

به گفته حسینی؛ گرانی زعفران به هیچ عنوان به نفع بازار زعفران ایرانی نیست و می تواند نتایج منفی به بار بیارود.

وی از دست رفتن بخشی از بازار صادراتی را نتایج افزایش قیمت بی دلیل قیمت زعفران دانست.

حسینی همچنین تاکید کرد که هر افزایش قیمت بی دلیل، گرانی های دیگر را در پی دارد که می تواند برای ما خسارت بار باشد.

این عضو شورای ملی زعفران یکی از مشکلات مهم تجار زعفران را نقل و انتقال پول برشمرد و پیشنهاد داد: تجار این محصول مزیت دار برای حفظ بازار و توسعه آن به چای ارز کالا به کشور وارد کنند.

حسینی گفت: براساس تعرفه های گمرک میزان صادرات محصول مشخص است و بر اساس آن می توان به تجار اجازه واردات کالای مورد نیاز کشور داد.

این کارشناس در پایان با اشاره به  شرایط اقتصادی کشور به دوران پس از جنگ، یادآور شد: بعد از جنگ و در دهه 70 نیز شرایط اقتصادی کشور به شکلی بود که انتقال ارز با سختی انجام می شد در آن زمان دولت با صدوراجازه واردات کالای مورد نیاز کشور به جای ارز توانست اقتصاد کشور را به ثبات نسبی برساند.