۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت خرید هر کیلو کاهو از کشاورز 4هزار تومان/ "باران"، بهانه به دست سودجویان داد!

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 337155
قیمت خرید هر کیلو کاهو از کشاورز 4هزار تومان/ "باران"، بهانه به دست سودجویان داد!

قیمت کاهو در چند روز گذشته با افزایش جهشی به 11 تا بیش از 15 هزار تومان افزایش یافته است. مراکز عرضه دلیل این افزایش قیمت را بارندگی های اخیر می دانند، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را بهانه ای برای گران فروشی می داند و قیمت هرکیلوگرم کاهو سرِ زمین را 4هزارتومان عنوان می‌کنند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محصولات سبزی و صیفی در روزهای اخیر افزایش قیمت قابل توجه ای داشته اند. در بین این محصولات افزایش قیمت کاهو از همه چشمگیرتر بوده است، به نحوی هم اکنون هر کیلوگرم از این محصول در بازار از 11 تا تا بیش از 15 هزارتومان به فروش می رسد.

پاسخ مراکز عرضه به دلایل گرانی کاهو بارندگی و نابودی بخشی از محصول است. به گفته عرضه کنندگان؛ سیل و بارندگی بخشی از محصولات سبزی و صیفی را از بین برده و کاهش میزان عرضه آن ها در برابر میزان تقاضا قیمت ها را بالا برده است. موضوعی که وزارت جهاد کشاورزی تا حدی آن را می پذیرد و موثر بر افزایش قیمت ها می داند، اما در عین حال آن را بهانه ای برای گران فروشی بر می شمرد.

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با اقتصادآنلاین در این باره اظهار کرد: نمی توان بارندگی و سیل را در افزایش قیمت سبزی و صیفی به وِیژه کاهو بی تاثیر دانست،  اما این سطح از افزایش قیمت کاملا غیرمنطقی است.

به گفته وی؛ در حال حاضر هر کیلوگرم کاهو سرزمین از کشاورز 4 هزارتومان خریداری می شود.

این مقام مسئول فاصله قیمتی حداقل 7 تا 11 هزارتومانی از سر زمین تا محل عرضه را به گردن بخش توزیع و صنف انداخت.

وی تاکید کرد: به هر میزان هم هزینه های جانبی مانند حمل افزایش داشته باشد این سطح از افزایش قیمت قابل پذیرش نیست.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تخلف در عرضه و قیمت این محصولات محرز است، افزود: لازم است دستگاهای نظارتی در بحث قیمت سبزی و صیفی برخوردهای سختگیرانه تری با متخلفان داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هر چند سبزی و صیفی جزو کالاهای اساسی به شمار نمی رود، اما در چند روز اخیر چنان افزایش قیمت داشته که برای مردم کاملا محسوس بوده و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. وزارت جهاد کشاورزی بخش مهمی از گران فروش سبزی و صیفی را به گردن بخش توزیع می اندازد، اما به نظر می رسد ضعف این وزارتخانه در تشکل زنجیره تولید در این اتفاق و اتفاق های مشابه بی تاثیر نیست چرا که اگر این زنجیره تولید برای محصولات به راه بیفتد و درست عمل کند نه محصول از کشاورزان مفت خری می شود و نه مصرف کننده مجبور به پرداخت مبلغ غیر منطقی برای خرید بود.