۰ نفر

چرا قیمت مرغ باز هم افزایش یافته؟

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶
کد خبر: 336928
چرا قیمت مرغ باز هم افزایش یافته؟

در حالی‌که برخی از کارشناسان، صادرات و افزایش قیمت نهاده‌ها را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ می‌دانند اما معتقدند نباید ردپای قاتلی به نام نیوکاسل را نادیده گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، 24 بهمن ماه دبیر ستاد تنظیم بازار کشور فروش مرغ کیلویی11 هزار و 500 تومان را تخلف دانست و گفت با آن برخورد خواهد شد و از مردم خواست از خریدش امتناع کنند، این سخن درحالی بیان شده که تولیدکنندگان مرغ گوشتی این قیمت گذاری را شدنی نداسته و تصمیم یک طرفه اعلام کردند.

قیمت مرغ تا 26 بهمن ماه به بیش از 14 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است، اما نکته قابل تامل در کنار بسیاری از دلایلی که برای افزایش قیمت مرغ بیان می شود، کاهش تولیدی است که بسته به جوجه ریزی مرغ مادر در اردیبهشت امسال در مرغداری ها رقم خورد.

*هزینه تولید مرغ به 9 هزار تومان رسیده است

عطاالله حسن‌زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی هنوز کاهش نیافته و مرغداران به دلیل تغذیه نامناسب گله‌های خود مجبورند زودتر از موعد سالن ها را تخلیه کنند، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل افزایش بسیار بالای قیمت نهاده های دامی، هزینه تمام شده برای مرغدار به 9 هزار تومان رسیده است.

وی، قیمت مرغ زنده درب مرغداری را 10 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: هزینه تمام شده تولید یک کیلوگرم مرغ بسته بندی شده 13 هزار تومان است، آن وقت مسئولان با چه احتسابی به قیمت گذاری 11 هزار تومانی اقدام کرده‌اند.

* افزایش قیمت نهاده ها نیز دلیل قانع کننده ای نیست!

اما سخنان حسن زاده در حالی بیان شده که باز هم نمی توان افزایش قیمت مرغ را فقط به افزایش قیمت نهاده های دامی معطوف کرد چرا که سه ماه پیش، عرضه جوجه یک روزه و تقاضای آن مطلوب بود اما قیمتش به زیر 700 تومان در هر قطعه رسید اما امروز قیمت جوجه یک روزه به4000  تومان در هر قطعه رسیده است!

یوسف رمضانی، رئیس انجمن همیاری کشتارگاه های صنعتی طیور مازندران در این باره به ایسنا مازندران، گفت: قیمت جوجه یک روزه، سه ماه پیش بین 500 تا 700 تومان بود و امروز به بیش از 4000 تومان رسیده است.

* صادرات و قاچاق جوجه یک روزه

وی با بیان اینکه شاید صادرات مرغ گوشتی قطع شده است اما صادرات جوجه یک روزه همچنان صورت می گیرد، تصریح کرد: صادرات جوجه یک روزه در کنار واردات آن رقم می خورد که سهم صادرات بیشتر است.

رئیس انجمن همیاری کشتارگاه های صنعتی طیور مازندران افزود: وقتی مرغدار، جوجه یک روزه را 4 هزار تومان می خرد یقینا هزینه تولید آن بسیار افزایش پیدا می کند و مجبور است که قیمتش را بالا ببرد.

اما این سخنان نیز در حالی بیان می شود که با احتساب صادرات و حتی افزایش قیمت نهاده‌ها، مقدار ورودی جوجه های یک روزه به سالن های مرغداری به حدی بوده که بیش از نیاز کشور است، حتی در بخش مرغ مادر نیز جوجه‌ریزی اردیبهشت ماه طوری رقم خورد که در دی و بهمن، 10 تا 20 درصد بیشتر از نیاز داخل جوجه ریزی گوشتی صورت گیرد.

علی ابراهیمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران در مصاحبه ای که 4 دی ماه امسال با ایسنا انجام داده بود میزان تولید جوجه مادر در اردیبهشت ماه امسال را یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه دانست که چرخه ۷ ماهه آن برای تولید جوجه گوشتی نشان می‌دهد در دی و بهمن ماه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی خواهیم داشت از این رو بسته به نیاز 100 میلیون قطعه ای کشور، قطعاً قیمت گوشت سفید به زیر ۱۰ هزار تومان خواهد رسید!

بسته به آمارهای تشکل های خصوصی و نهادهای دولتی عملا این جوجه ریزی برای تحقق میران بیان شده رقم خورده است اما چرا همچنان خروجی سالن های مرغداری از ورودی آن ها کمتر است؟

* ردپای نیوکاسل، قاتلی بی رحم

در گذر از روستاها و مرغداری های محلی، بیماری به نام نیوکاسل فراگیر شده که مانند قاتلی بی‌رحم به جان طیور محلی افتاده است، حتی تقاضا برای استفاده از آنتی بیوتیک ها، دارو و واکسن های مربوط به این بیماری در دامپزشکی ها نیز به طور قابل چشمگیری افزایش یافته است.

چندی پیش نیز در نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مازندران یکی از مرغداران استان خواستار توجه بیشتر دامپزشکی به تامین واکسن بیماری نیوکاسل شد.

در صحبتی که با برخی مرغداران مازندرانی صورت گرفت، برخی از آنها از تلفات 80 درصدی سالن های مرغداری خود بر اثر بروز این بیماری خبر داده اند.

یزدان مهر یکی از تولیدکنندگان با سابقه گوشت سفید در مازندران نیز در این باره بیان کرد: بیماری نیوکاسل، در این بازه زمانی، بیش از 20 درصد علت افزایش قیمت مرغ را با کاهش تولید، متوجه خود کرده است.

شاید قیمت بالای نهاده های دامی و کمبود جوجه یک روزه از دلایل افزایش قیمت مرغ باشد اما در این بازه زمانی که قیمت مرغ به بالای 14 هزار تومان رسیده است، می تواند دلیل مهم دیگری هم داشته باشد و آن هم ابتلا به بیماری باشد.