۰ نفر

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

آخرین وضعیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی وارداتی/ روند خرید و واردات نهاده‌های دامی به صورت هفتگی در جریان است

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۷
کد خبر: 334498
آخرین وضعیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی وارداتی/ روند خرید و واردات نهاده‌های دامی به صورت هفتگی در جریان است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: از یک سال گذشته توسط بخش دولتی و خصوصی اقدمات وسیعی نسبت به تامین نهاده‌های وارداتی صورت گرفته، به همین علت در این اقلام کمترین نوسانان قیمت را داشته‌ایم و شرایط مناسبی برای دسترسی تولیدکنندگان به نهاده‌ها وجود دارد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ حمید ورناصری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه در مقاطعی مسائل و مشکلاتی در برخی از استان‌ها وجود داشت، اظهار کرد: مسائل و مشکلاتی پیش آمده در این استان ها و به طور کلی نوسانات قیمتی نهاده‌های دامی درازمدت نبود و در سریع‌ترین زمان رفع شد.

وی ادامه داد: اتفاق پیش آمده در تامین و قیمت نهاده‌ها به دلیل موانع ایجاد شده در انتقال ارز و حمل و نقل برای بخش خصوصی بود که توانستیم با تامین از محل ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت های مصوب دولتی از آن گذر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مرغداران نسبت به اجرا نشدن تمامی بندهای ابلاغیه شرکت پشتیبانی در خصوص تامین نهاده در استان ها منتقد هستند، گفت: ما 30 استان، 30 اتحادیه و بیش از 25 هزار مرغدار داریم که باید برای آن ها یک جامعه نمونه قابل تعمیم به کل جامعه آماری در نظر بگیریم تا امکان اظهار نظر درست وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است یک مرغدار یا یک اتحادیه به دلیل و محدویت های که خودش دارد امکان بهره مندی از نهاده های دامی مورد بحث شرکت پشتیبانی را نداشته باشد.

ورناصری با تاکید بر اینکه دستورالعملی که در ابلاغیه به استان ها تعیین شده است بسیار شفاف است، افزود: در این ابلاغیه به روشنی آمده است؛ مرغدارانی که امکان تامین مرغ گرم دارند می توانند با امضاء قرارداد با شرکت پشتیبانی امور دام به ازای هر کیلوگرم مرغ 3 کیلوگرم کنجاله سویا و 4 کیلوگرم ذرت با قیمت دولتی دریافت کنند، آن مرغدارانی که جوجه در سالن دارند و تمایلی به انعقاد قرارداد با شرکت ندارند هم می توانند پس از تائید جهادکشاورزی استان به ازای هرجوجه پرورش یک کیلوگرم کنجاله سویا و 2.2 کیلوگرم ذرت با قیمت دولتی دریافت کنند.

به گفته وی؛ بر خلاف ادعای مطرح شده بند دوم این ابلاغیه مورد استقبال بیشتر مرغداران بوده است و اکنون بیش از بند یک در حال اجرا است.

ورناصری از رصد روزانه تحویل نهاده های دامی با نرخ دولتی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در این زمینه خبر داد و گفت: کارگروه هایی در هر استان تشکیل شده که اعضاء آن شامل نماینده جهادکشاورزی، نماینده پشتیبانی امور دام و نماینده اتحادیه تشکل مربوطه در هر استان است که وظیفه رصد میزان تحویل نهاده های دامی را بر عهده دارند.

 وی تاکید کرد: در رصد تحویل نهاده های دامی به متقاضیان مواردی مانند؛ مشخصات تحویل گیرنده نهاده ها، میزان تحویل نهاده ها، قیمت نهاده های تحویلی، تعداد جوجه در سالن مرغدار، مشخصات صادرکننده حواله و مشخصات متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ورناصری بیان کرد که اولویت اجرای هر یک از بندهای ذکر شده در ابلاغیه شرکت پشتیبانی امور دام در استان ها، تشخیص و تصمیم ستاد تنظیم بازار هر استان و کارگروه مذکور است.

وی درباره میزان توزیع نهاده های دامی به مرغداران گوشتی در دو هفته اخیر، اظهار کرد: فقط در دو هفته گذشته مجوز عرضه 400هزار تن نهاده داده دامی داده شده که 200هزار تن آن ذرت، 150هزارتن آن کنجاله سویا و بیش از 50هزارتن آن جو بوده است.

ورناصری اضافه کرد:همچنین برای سایر تشکل ها از جمله مرغ تخمگذار، اتحادیه دامدارن و گاوداران و مزارع پرورش مرغ مادر سهمیه توزیع شده که میزان عرضه نهاده های دامی را به 500 هزارتن افزایش داده است.

وی کل نیاز بخش دام و طیور کشور به کنجاله سویا در یک ماه را 200 هزارتن اعلام کرد.

ورناصری تاکید کرد: اگر مقدار کل نیاز کشور به کنجاله سویا را در نظر بگیرم در دو هفته گذشته سطح عرضه کنجاله سویا به مرغداران گوشتی بیش از نیاز آن ها بوده است.

وی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در تامین و نقل و انتقال ارز مورد نیاز واردات نهاده های دامی در یک ماه اخیر، اظهار کرد: تامین نهاده های دامی بیش از نیاز مرغداران کاملا کارشناسی شده و با هدف متعادل نگه داشتن بازار تا حل مسائل و مشکلات بخش خصوصی در تامین و نقل و انتقال ارز مورد نیاز واردات نهاده های دامی بوده است.

01

ورناصری از تامین ارز مورد نیاز بخش خصوصی برای واردات نهاده های دامی هم خبر داد و گفت: خوشبختانه با پیگیری های وزارت جهادکشاورزی مشکل تامین ارز دولتی واردکنندگان نهاده های دامی حل شده و اکنون کشتی ها در حال تخلیه بار هستند و در نتیجه آن بازار به حال عادی خود برگشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که شبهاتی درباره کیفیت نهاده های دامی توزیع شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام وجود دارد ، بیان کرد: کیفیت نهاده های دامی وارداتی در بدو ورود بر اساس استانداردهای تعریف شده ارزیابی و پس از گرفتن تائید از کشتی ها تخلیه می شود در توزیع نهاده ها نیز نظارت سختگیرانه بر حمل و انبار وجود دارد. البته طی هفته های اخیر به دلیل شرایط ویژه حاکم بر بازار دستور بر این بود که نهاده ها به صورت روباری توزیع شود، به این معنی که نهاده ها بلافاصله پس از تخلیه از کشتی ها به محل توزیع انتقال یابد.

ورناصری ادامه داد: آن بخشی که به عنوان ذخایر استراتژیک نیز در انبارها وجود دارد از شرایط خوبی برخوردار است و دائم نظارت کارشناسی و هوا دهی می شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با تاکید بر اینکه مرغداران نسبت به کیفیت نهاده های دریافتی سخت گیر هستند، گفت: ممکن است در موارد محدود یا بعد از تحویل نهاده های دامی به مرغداران به دلیل شرایط مدیریتی و نگهداری نامناسب افت کیفیت اتفاق بیفتند، اما آن را نمی توان به تمام نهاده های توزیعی تعمیم داد.

ورناصری در پایان این اطمینان خاطر را به تولیدکنندگان بخش دام و طیور داد که خرید و واردات نهاده های دامی با روندی مناسب به صورت هفتگی در حال انجام است و ذخایر استراتژیک هم در شرایط خوبی هستند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.