۰ نفر

خسارت اولیه سیل خوزستان 2هزار و540میلیارد ریال برآورد شد

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
کد خبر: 333858
خسارت اولیه سیل خوزستان 2هزار و540میلیارد ریال برآورد شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی،برآورد اولیه خسارت سیل اخیر به زمین های کشاورزی خوزستان را 2 هزار و 540 میلیارد ریال بیان کرد و گفت:گزارش وزارت جهاد کشاورزی از خسارت سیل خوزستان در 2 روز آینده به ستاد بحران کشور اعلام می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید محمد موسوی عصر روز یکشنبه در نشست خبری در سرسرای سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای اعزام نماینده به خوزستان و بازدید از مناطق سیل زده، بیان کرد:گزارش های مربوط به خسارت های سیل توسط جهاد کشاورزی خوزستان جمع آوری شده اما با تاکید وزیر جهاد کشاورزی در منطقه حضور یافتیم و با کشاورزان جلسه ای برگزار کردیم. 
وی با بیان اینکه سطح گسترده ای از زمین های کشاورزی دچارخسارت شده افزود: بر اساس گزارش ها 99.5 میلیمتر بارندگی در 24 ساعت منتهی به 9 بهمن داشتیم که هفت تا 13 درصد از بارندگی سالانه برخی از ایستگاه ها بوده و منجر به خسارت شده است. 
موسوی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی، گزارش جمع بندی و پیشنهادات تکمیلی را از طریق وزیر جهاد به وزیر کشور، رییس ستاد بحران و معاون اول رییس جمهوری ارایه می کند و پیگیری لازم برای اخذ مجوز از هیات وزیران برای پشتیبانی مالی و جبران عرصه های خسارت دیده را در حد توان دولت انجام می دهد. 
وی ادامه داد: فرمانداران، استانداری و وزارت کشور نیز در حال جمع بندی گزارش ها و اعلام آن به وزارت کشور هستند. 
وی اضافه کرد: مسئولیت ساخت و نگهداری از سیل بندها با وزارت کشور و مسئولیت ساماندهی رودخانه ها با وزارت نیروست و تنها وظیفه جهاد کشاورزی در زمان سیل، برآورد خسارت و پشتیبانی از سیل زدگان و ارایه پیشنهادات است. 
وی همچنین درباره جبران خسارت خشکسالی خوزستان گفت: یکی از اساسی ترین اهرم ها و ظرفیت های قانونی برای پشتیبانی در این شرایط، اجرای بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه است که شامل بخشودگی سود، کارمزد، جرایم و دیرکرد تسهیلات بانکی کشاورزان و استمهال سه ساله وام هاست که بار مالی سنگینی دارد. 
موسوی با اشاره به مصوبه 20 هزار میلیارد ریالی امسال دولت از محل ماده 10 و 12 ستاد بحران کشور، بیان کرد: یک هزار و 560 میلیارد ریال از این اعتبار مربوط به خوزستان بوده که به استمهال سه ساله تسهیلات بانکی اختصاص داده شده است. 

* 461 هزار هکتار فاقد بیمه 
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی نیز، از امکان پرداخت خسارت سیل اخیر به زمین های کشاورزی بیمه شده، در روزهای آینده خبر داد و گفت: بیش از نیمی از سطح زیر کشت محصولات زراعی خوزستان فاقد بیمه هستند. 
محمدابراهیم حسن نژاد با اشاره به پیگیری صندوق بیمه و بانک کشاورزی افزود: ارزیابی خسارت های سیل اخیر به صورت دقیق و مزرعه به مزرعه در حال انجام است و به تعهدی که به بیمه شدگان داریم پایبند هستیم. 
وی با بیان اینکه مساحت زیادی از زمین های کشاورزی خسارت دیده سیل اخیر بیمه نشده است، اضافه کرد: تنها راهکار جبران خسارت این بخش از زمین ها، از طریق ماده 10 و 12 مدیریت بحران کشور است که پس از تایید توسط هیات وزیران قابل پرداخت است. 
به گفته وی، محل تامین اعتبارات زمین های خسارت دیده فاقد بیمه کشاورزی، از اعتبارات بودجه و با مصوبه هیات وزیران است. 
حسن نژاد گفت: 339 هزار هکتار از زمین های زیر کشت محصولات کشاورزی خوزستان بیمه شده اند اما هنوز مساحت زمین های کشاورزی خسارت دیده که فاقد بیمه هستند مشخص نشده است. 
وی ادامه داد: جمع بندی و گزارش خسارت سیل در 2 روز آینده از طریق وزارت جهاد کشاورزی به وزرات کشور اعلام می شود که امیدواریم با پیگیری وزارت جهاد و استانداری خوزستان و تصویب هیات وزیران، قابلیت پرداخت داشته باشد. 
حسن نژاد با بیان اینکه امکان تمدید مهلت بیمه برای کشاورزان خسارت دیده خوزستانی وجود ندارد، گفت: مهلت بیمه گری تا پایان آذر بوده که تا اوایل بهمن نیز ادامه داشته و در مناطق سیل زده نیز این مهلت به پایان رسیده است؛ از سوی دیگر زمین های کشاورزی پس از مهلت تعیین شده برای بیمه کردن خسارت دیده اند، ضمن اینکه به خاطر محدودیت سامانه ثبت بیمه، دیگر امکان بیمه شدن وجود ندارد. 
وی افزود:بیمه کشاورزی و اموال، اجباری نیست و رسالت ما این است که مردم را تشویق کنیم تا نسبت به بیمه زمین های خود اقدام کنند زیرا بیمه کشاورزی یک بیمه انتفاعی نیست و کاملا حمایتی و زیان ده است که 70 درصد آن توسط دولت و 30 درصد توسط کشاورز پرداخت می شود. 
حسن نژاد همچنین پرداخت نشدن خسارت سیل سال 95 به کشاورزان خوزستان را رد کرد و گفت: بیش از 156 میلیارد ریال خسارت به کشاورزانی که بیمه شده بودند پرداخت شده است البته در پرداخت خسارت به بیمه شدگان با تاخیرهایی روبه رو بودیم. 

* سیلاب در 33 هزار هکتار از مزارع 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز، با بیان اینکه بیش از 33 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان دچار سیل شده اند، برآورد اولیه خسارت سیل اخیر را در این استان بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد. 
کیخسرو چنگلوایی افزود: عمده خسارت به محصولات زراعی به ویژه گندم وارد شده، که اوج آن در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه است؛ زمین های کشاورزی چهار پنج روز است که زیر آب هستند. 
به گفته وی، با فروکش کردن سیلاب ممکن است در این آمار تغییراتی بوجود آید. 
وی با اشاره به اقدامات این سازمان و سایر دستگاه ها برای کمک به کشاورزان سیل زده بیان کرد: 40 دستگاه ماشین آلات سنگین برای کمک به سیل زدگان بکارگرفته شده و پنج هزار و 400 تن علوفه رایگان تاکنون میان دامداران توزیع شده و این خدمات ادامه می یابد. 
چنگلوایی خواستار لایروبی رودخانه ها، ساماندهی و تثبیت سواحل، استقرار سامانه های پیش آگاهی هواشناسی و تدوین طرح جامع مرمت سیل بندها، زهکش ها و انهار خوزستان با هدف جلوگیری از تکرار خسارت سیل به زمین های کشاورزی در خوزستان شد. 
وی افزود: رودخانه های خوزستان چند سال است که لایروبی نشده و ظرفیت عبور آب از آنها به شدت کاهش یافته است، به طوری که رودخانه کرخه که در گذشته ظرفیت عبور بیش از یک هزار و 500 مترمکعب بر ثانیه آب را داشته امروز با دبی 400 مترمکعب برثانیه با مشکل روبه رو می شود. 
به گفته وی، سال های گذشته پیشنهاداتی از کشورهای خارجی برای لایروبی رودخانه کارون، در ازای برداشت گل و لای رودخانه مطرح بوده که با آن مخالفت شده بود. 
چنگلوایی با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن مطالعات تثبیت سواحل از سوی سازمان آب و برق خوزستان گفت: هواشناسی خوزستان فاقد سیستم پیش آگاهی است، به طور مثال به دلیل پیش بینی اشتباه در پاییز و تابستان امسال بخش کشاورزی را به دلیل احتمال خشکسالی از کشت منع کرده بودند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی همچنین درباره مشاهده آفت ملخ های دریایی در خوزستان، نیز بیان کرد: دسته جات اولیه، یا به عبارتی «پیش قراولان» ملخ در شهرستان های بهبهان، ماهشهر و هندیجان مشاهده شده اما هنوز به مرحله طغیان و خسارت به مزارع نرسیده است. 
وی با اشاره به آماده باش این سازمان برای مبارزه با هجوم ملخ ها، گفت: گروه های ردیابی و پایش تشکیل شده و از مرزبانی، سازمان بنادر و شیلات درخواست شده که در صورت روبه رو شدن با این آفت به سرعت اطلاع دهند. 
چنگلوایی اضافه کرد: خاستگاه ملخ صحرایی یا دریایی کشورهای آفریقایی همچون مراکش و سودان و کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون عربستان است که به دلیل نبود اقدام موثر در مبارزه با این آفت، وارد ایران شده است. 
وی با اشاره به مساحت 860 هزار هکتاری زیرکشت محصولات زراعی در خوزستان، گفت: این مساله حساسیت مبارزه با این آفت را بیشتر می کند زیرا آفت ملخ در صورت طغیان، همه چیز را از بین می برد. 
بارش های شدید در خوزستان و بالادست، و افزایش خروجی سدهای دز و کرخه در روزهای گذشته موجب سیلابی شدن رودخانه ها و جاری شدن سیل در برخی روستاهای 6 شهرستان شده است. 
شکسته شدن سیل بند در شهر رُفیّع در هویزه و روستاهای آلبوعفری و مچریه، نیز سبب زیرآب رفتن بخش زیادی از زمین های کشاورزی شده است.