۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

تصمیماتی که قدرت رقابت را از سموم داخلی گرفت/ ورود محصولات مشابه داخلی با ارز دولتی بدون مالیات!

۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
کد خبر: 331733
تصمیماتی که قدرت رقابت را از سموم داخلی گرفت/ ورود محصولات مشابه داخلی با ارز دولتی بدون مالیات!

​رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور گفت: دولت با تصمیماتی همچون تخصیص ارز یارانه ای برای واردات سموم آماده کشاورزی و معافیت از مالیات آن‌ها، قدرت رقابت را از سموم داخلی گرفته است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مسعود گیل‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه در حال حاضر سموم تولید داخل به طور متوسط 20درصد گران‌تر از سموم وارداتی تمام می‌شود، اظهار کرد: سموم آماده وارداتی از ارز دولتی بهره مند هستند و در عین حال از مالیات نیز معاف شده اند.

وی ادامه داد: این در حالی است 50درصد از هزینه تولید سموم داخلی با ارز آزاد است، ضمن اینکه پرداخت مالیات بر ارزش افزده نیز شامل آن ها می شود.

به گفته گیل آبادی؛ در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی سموم مجبور به تامین حلال ها با نرخ ارز آزاد از پتروشمی‌های داخلی هستند.

وی همچنین هزینه بسته بندی را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود:  در این بخش نیز با افزایش نرخ ارز رشد قیمت قابل توجه داشته ایم.

گیل آبادی مهترین انتقاد انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور را تعیین 9درصد مالیات بر ارزش افزوده برای سموم تولید داخل برشمرد.

وی یادآور شد: در حالی که تولید کننده داخلی مجبور به پرداخت مالیات است سموم آماده خارجی بدون پرداخت مالیات وارد کشور می شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور تاکید کرد: با این شرایط سموم داخلی گران تر از خارجی تمام می‌شود که قدرت رقابت را از تولیدکنندگان ما می‌گیرد.

گیل آبادی در پایان همچنین صدور مجوز برای واردات سموم کشاورزی مشابه داخلی را مورد انتقاد قرار داد و این تصمیم را مغایر با شعار حمایت از تولید داخلی دانست.