۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

محصولات کشاورزی قاچاق باید معدوم شود/ برنامه افزایش ۳برابری سطح کشت گلخانه‌ها

۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 331313
محصولات کشاورزی قاچاق باید معدوم شود/ برنامه افزایش ۳برابری سطح کشت گلخانه‌ها

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر مصون سازی و مراقبت از کشت های گلخانه ای، گیاهان دارویی و تولیدات اراضی شیبدار در برابر آفات و بیماری های جدید و معدوم سازی محصولات قاچاق توسط سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، محمدعلی طهماسبی در سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات با بیان این که آفات بر اثر تغییرات اقلیمی و الگوی کشت، تغییر رفتار داده و سر سخت تر شده اند، گفت: در راستای حفاظت از سرمایه ها و ثروت های مردم در عرصه های باغی، دامنه تحقیقات برای مقابله با آفات و بیماری های گیاهی باید توسعه یابد.

وی افزود: اکنون دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده و ما برای به روز کردن دانش، اطلاعات و فناوری ها در حوزه کشاورزی و حفظ نباتات باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و آفات و بیماری ها را شناسایی و برای مبارزه با آنها، پایلوت در استان ها اجرا کنیم.

طهماسبی با اشاره به این که تولیدات باغی از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۵۷ به ۲۲ میلیون تن در سطح دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار در سال جاری افزایش یافته است، اظهار داشت: ما باید برای حفاظت از این سطوح کشت و تولید، اطلاعات و آمادگی لازم را دشته باشیم.

وی سطح کشت های گلخانه ای کشور را ۱۵ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: ما افزایش ۴۸ هزار هکتار به این سطح را برنامه ریزی کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت هر بذر را ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: اگر بیماری در گلخانه شیوع پیدا کند ثروت زیادی از مردم از بین می رود.

وی سطح کشت گیاهان دارویی در کشور را ۲۰۳ هزار هکتار و تولید در این حوزه را ۲۳۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۱۰ هزار هکتار از این سطح به کشت زعفران اختصاص دارد و پیش بینی می کنیم امسال از این سطح ۴۰۰ تن زعفران برداشت شود.

طهماسبی ادامه داد: اکنون گیاهان دارویی به صورت زراعی و انبوه تولید می شود و به علت وجود ۴۰۰ اقلیم خرد و کلان در ایران، تنوع زیادی در رویش گیاهان دارویی داریم که نیاز به حفاظت دارند.

وی با اشاره به برنامه این معاونت برای جایگزینی و اصلاح ۶۰۰ هزار هکتار باغات قدیمی کشور گفت: در زمینه جایگزینی نهال ها و جلوگیری از آفات و بیماری ها باید توجه بیشتری شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که سازمان حفاظ نباتات باید از اراضی شیبدار حفاظت کند، اذعان داشت: در برخی مناطق بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی داریم که میزبان آفات مستعد هستند.

وی در عین حال بر استفاده از مواد بیولوژیکی برای مبارزه با آفات و بیماری ها تاکید ورزید و تصریح کرد: اندیشه های ما باید در راستای حفاظت از محیط زیست و آب و خاک باشد و این منابع نباید توسط مواد شیمایی آلوده شوند.

طهماسبی با بیان این که سم کشاورزی باید با نسخه ارایه شود، گفت: سیاستی که سازمان حفظ نباتات در زمینه فروش سم در فروشگاه های مجاز پیگیری می کند باید ادامه یابد.

وی در همین حال از این سازمان خواست بر روی آفات انباری و قرنطینه های مبدا کار کند.

طهماسبی افزود: هر استان باید گلخانه های قرنطینه ای برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری های جدید داشته باشد.

وی اقدامات سازمان حفظ نباتات را در کنترل آفت زنجره مو، کرم خراط و مگس زیتون ستود و خواستار معدودم سازی میوه ها و کالاهای کشاورزی قاچاق شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از طریق مگس میوه مدیترانه ای ۶ هزار هکتار از باغات یزد آلوده شدند.

وی گفت: مگس مدیترانه ای که از راه قاچاق میوه به کشور وارد شده ۴۰۰ محصول را مورد هدف قرار می‌دهد.