۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

نتایج منفی تخصیص قطره چکانی ارز به واردات برنج/ کمبود 500هزارتنی برنج در بازار شب عید

۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 326916
نتایج منفی تخصیص قطره چکانی ارز به واردات برنج/ کمبود 500هزارتنی برنج در بازار شب عید

دبیراجرایی انجمن واردکنندگان برنج گفت: بانک مرکزی تخصیص ارز برای واردات برنج را قطره چکانی انجام می‌دهد و این موضوع نگرانی از افزایش قیمت برنج به دلیل کمبود در بازار در روزهای منتهی به ایام نوروز را افزایش داده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مسیح کشاورز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه برای تنظیم بازار برنج در 2 تا 3 ماه آینده حدود 500 هزارتن کمبود برنج داریم، اظهار کرد: لزوم تعجیل بانک مرکزی در تخصیص ارز از دوجهت دارای اهمیت است؛ یکی اینکه در حال نزدیک شدن به زمان ممنوعیت واردات برنج هستیم و دیگر اینکه کمبود این کالای اساسی در بازار افزایش قیمت در روزهای پایان سال را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: هم اکنون برنج وارداتی توسط بخش خصوصی خریداری و داخل کشتی ها معطل دریافت ارز است و هر روز هزینه دموراژ آن افزایش می‌یابد.

کشاورز با تاکید بر اینکه هزینه دموراژ کشتی هزینه تمام شده واردات را افزایبش می‌دهد، گفت: این هزینه را در نهایت مردم باید پرداخت کنند و این موضوع به معنی فشار بیشتر به اقشار کم درآمد جامعه است.

به گفته وی؛ قبل از گرانی ارز بخشی از نیاز برنج بازار از راه قاچاق تامین می‌شد، اما اکنون این امر با افزایش نرخ دلار کاملا منتفی شده است و تنها راه تامین برنج کشور واردات از مبادی رسمی است که اختلال در آن می‌تواند نتایج منفی زیادی به بار بیاورد.

دبیراجرایی انجمن واردکنندگان برنج در پایان میزان واردات و توزیع برنج توسط بخش خصوصی تا امروز را 850 هزارتن عنوان کرد.