۰ نفر

تحویل حجمی آب کشاورزی با کارکرد مجاز انجام می‌شود

۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 326506
تحویل حجمی آب کشاورزی با کارکرد مجاز انجام می‌شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: براساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی و تصویب نامه هیات وزیران در اسفند سال 1396، تحویل حجمی آب برای همه مصارف کشاورزی با رعایت کارکرد مجاز انجام می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جهانگیر حبیبی روزپنجشنبه درگردهمایی معاونان حفاظت و بهره برداری ازمنابع آب دربوشهر افزود: طبق این مصوبه در صورت رعایت نکردن سقف کارکرد در زمینه منابع آب زیرزمینی و مصرف برق بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری، بهای برق اضافه براساس مصارف تجاری محاسبه و دریافت می شود.

وی اظهار داشت: میزان تعرفه برق مازاد مصرفی چاه ها به صورت پلکانی و در مدت سه سال اعمال می شود در این ارتباط وزارت نیرو مکلف است از سال چهارم نسبت به قطع برق مشترکان با مصرف بیش از 30 درصد میزان مجاز پروانه صادرشده اقدام کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مشترکانی که چاه های آب خود را به کنتور هوشمند حجمی مجهز می کنند با رعایت مفاد پروانه بهره برداری مربوطه، مشمول این مصوبه نمی باشند.

حبیبی افزود: مصوبه هیات وزیران در ارتباط با ممنوعیت کشت برنج برای سازگاری با کم آبی انجام می شود و سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای واپایی و کنترل سطح زیر کشت بهاره و زمستانه، اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج (خارج ازاستان های گیلان و مازندران) با توجه به محدودیت های منابع آبی درحوضه های آبریز باید اجرایی شود.

وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت تغییر الگوی کشت استان ها برای سازگاری با کم آبی، موفقیت این تغییر ساختار در صورت رعایت کردن پارامترهایی چون افزایش نیافتن میزان نیازآبی، افزایش یا کاهش نیافتن سطح زیر کشت، کاهش نیافتن درآمد کشاورزان وتغییرنیافتن هزینه های کاشت، داشت و برداشت است.

مدیرکل دفتر منابع به هم پیوسته حوزه آبریزفلات مرکزی، قره قوم و مرز شرقی گفت: هدف کلی برنامه سازگاری با کم آبی، کنترل مصارف در سقف آب قابل برنامه ریزی و کاهش مصارف از آب زیرزمینی تا پایان برنامه ششم توسعه است.

مهرزاد احسانی، پارادایم جدید سازگاری با کم آبی را مستلزم توجه به اصول آمایش سرزمینی، ایجاد هارمونی در اهداف دستگاه های اجرایی و بررسی اثرات جانبی برنامه، اتفاق نظر همه دستگاه های عضو کارگروه استانی در مورد تعاریف و مبانی سازگاری با کم آبی و علل بروز آن و اجتناب از تداوم کارهای غیرموثر و غیر اثربخش قبلی در قالب جدید عنوان کرد.

وی اظهار داشت: براساس تاکید دستورالعمل ابلاغی وزیر نیرو در باره اثربخشی و اثرگذاری بیشتر برنامه سازگاری با کم آبی دراستان ها بررسی و تصویب اقدامات و برنامه های استانی در کارگروه ملی و ارزیابی عملکرد سالانه آن از مهمترین موارد اثربخشی و کارایی برنامه سازگاری با کم آبی است.

احسانی گفت: شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر تنها شرکتی است که برنامه های پیشنهادی خود را برای سازگاری با کم آبی در شورای برنامه ریزی استان مصوب کرده است.