۰ نفر

روسیه به نیمی از کشورها محصولات غذایی صادر می‌کند

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 326328
روسیه به نیمی از کشورها محصولات غذایی صادر می‌کند

وزارت کشاورزی روسیه به دنبال افزایش انحصارشکنی آمریکا در بازار غلات است و انتظار دارد تولید گندم این کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵۰ میلیون تن افزایش یابد تا از این میزان ۶۰ میلیون تن آن به دیگر کشورها صادر شود.

به گزارش راشاتودی، با توجه به اطلاعاتی که توسط مرکز آمار روسیه به‌تازگی منتشرشده، تولید محصولات کشاورزی این کشور در سال 2018 رکورد تولید تاریخی سال 1978 شوروی را شکسته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روسیه در فصل جاری 135.393 میلیون تن غلات برداشت کرده که از این میزان 85.9 میلیون تن آن گندم بوده است که این میزان یک‌میلیون تن از رکورد قبلی بیشتر است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این کشور با تجدیدنظر اساسی در صادرات محصولات کشاورزی بیش از 50 میلیون تن غلات صادر کند.

انتظار می‌رود که محصول گندم درو شده توسط کشاورزان روسی در فصل زراعی کنونی به‌کلی آمریکا را از موقعیت برترین صادرکننده غلات خصوصاً گندم دور کند. صادرات مواد غذایی روسیه در سال 2017، ۲۰.۷ میلیارد دلار بوده است اما بااین‌حال همچنان میزان واردات کل مواد غذایی این محصولات بیشتر از صادرات آن بوده است. به همین دلیل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در مجلس فدرال گفت: «صادرات مواد غذایی به بازارهای بین‌المللی باید در مدت چهار سال از واردات بیشتر شود».

پوتین خواستار افزایش صادرات گوشت و خودکفایی در گوشت گاو، محصولات لبنی و سبزیجات شد. در سال 2017، صادرات گوشت از روسیه به ۲۳۷ هزار تن رسید که ۴۲ درصد نسبت به سال قبل رشد را نشان می‌داد.

وزارت کشاورزی روسیه انتظار دارد که تولید گندم این کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵۰ میلیون تن افزایش یابد تا از این میزان ۶۰ میلیون تن آن به دیگر کشورها صادر شود. در حال حاضر گندم روسیه به کشورهایی همچون مصر، ترکیه، بنگلادش، عربستان سعودی، اندونزی، آذربایجان و نیجریه صادر می‌شود. از ماه ژوئیه تا پایان فوریه سال 2018، روسیه بیش از ۳۳.۵ میلیون تن گندم به بازارهای بین‌المللی فروخته است که رشدی ۳۹.۷ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.