۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

نیاز بخش کشاورزی به داده‌های فضایی

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 326259
نیاز بخش کشاورزی به داده‌های فضایی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت دانش فضایی در کسب داده های دقیق عرصه های طبیعی تاکید کرد: بخش کشاورزی به داده های فضایی از زمین های زراعی و کشت محصولات مختلف نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمود حجتی در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای بخش فضایی کشور همچنین سامانه‌های فضایی پایش منابع آبی کشور و آخرین مراحل آزمایش‌های کنترل کیفیت دو ماهواره پیام امیرکبیر و دوستی شریف افزود: یکی از پروژه‌هایی که فوق العاده برای ما حیاتی است و برخی از گرفتاری‌هایی که کشاورزان و مردم و مصرف کنندگان با آن دست به گریبان هستند، بحث سیاست‌های کشت و چگونگی اعمال سیاست کشت برپایه داده‌ها و اطلاعات دقیق است.

وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید که شامگاه سه شنبه در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد، گفت: چند سال پیش در سفر به یکی از کشورهای همسایه دیدیم آنها مرکز کنترل ملی دارند. کارشناسان خود را برای بازدید از آن مرکز اعزام کردیم و متوجه شدیم اطلاعات دقیق فعالیت های کشاورزان و مراحل مختلف کشت در مرکز فوق ثبت می‌شود.

حجتی ادامه داد: این مساله را مقایسه کنید با مثالی که می‌خواهم بزنم؛ سال گذشته در یکی از شهرستان‌ها قرار بود 30 هکتار پیاز کشت شود، از قبل هم به ائمه جمعه و مسئولین امر اعلام کردیم. اما فصل برداشت دیدم دو هزار و 100 هکتار پیاز کشت شده، این مساله ناشی از فقدان اطلاعات دقیق و پایش زمین‌های کشاورزی بود.

وی افزود: امیدواریم امروز بر اساس همکاری‌هایی که با پژوهشگاه فضایی ایران آغاز کردیم بتوانیم داده‌های دقیق را از زمین‌های زراعی در اختیار داشته باشیم.

حجتی تاکید کرد: کاری که در پژوهشگاه فضایی با زیر شاخه‌های مختلف آن انجام می‌شود، می‌تواند در خدمت کشور، عرصه‌های طبیعی، کشت و زرع، مرتع و در نهایت تولید ثروت و تقویت اقتصاد ملی باشد.

نمایشگاه دستاوردهای بخش فضایی ایران در روزهای گذشته میزبان وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ویر نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز بود.