۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

قیمت 30هزارتومانی نتیجه تصمیمات پوپولیستی در صنعت مرغداری/ طنز تلخ داغ و درفش برای تولید ملی

۸ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 325330
قیمت 30هزارتومانی نتیجه تصمیمات پوپولیستی در صنعت مرغداری/ طنز تلخ داغ و درفش برای تولید ملی

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران ایران گفت: نتیجه قیمت دستوری برای مرغ تعطیلی تولید و وابستگی به واردات است. وابستگی به واردات به معنی تحمیل نیاز 2 میلیون تنی ایران به بازار جهانی مرغ و افزایش قیمت آن به 3 دلار است که برای مصرف کننده ما با ارز آزاد هر کیلوگرم کمتراز 30 هزارتومان نخواهد بود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ برومند چهارآیین در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه هم اکنون میزان تجارت مرغ در بازار جهانی 10 میلیون تن است و با قیمت هر کیلوگرم حداقل 2 دلار معامله می‌شود، اظهار کرد: با توجه سرانه بالای مصرف مرغ در ایران اضافه شدن کشور ما به تقاضای جهانی ، افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد: در حال حاضر کل تولید مرغ در جهان 116 میلیون تن است که 106 میلیون تن آن در کشورهای تولیدکننده مصرف و 10 میلیون تن به بازار جهانی عرضه می‌شود. بر اساس علم اقتصاد در شرایطی که تولید ثابت باشد افزایش قیمت در پی افزایش تقاضا امری اجتناب ناپذیر است.

چهارآیین با یادآوری اینکه سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران طی یکسال گذشته از 26 به 28 کیلوگرم رسیده است، افزود: افزایش روز افزون مصرف مرغ در کشور ما  در حالی است که میانگین مصرف سرانه جهانی گوشت مرغ حداکثر 15 کیلوگرم است.

وی پیش بینی کرد: اضافه شدن ایران به تقاضای جهانی مرغ قیمت این کالا را در خوشبینانه ترین حالت به 3 دلار افزایش می‌دهد که با در نظر گرفتن 10 تا 12 درصد هزینه واردات و حمل و نقل به کشور قیمت 30 هزارتومان برای مصرف کننده داخلی دور از انتظار نیست.

چهارآیین تعیین قیمت دستوری برای مرغ بدون توجه به هزینه تمام شده تولید را تصمیم پوپولیستی دانست و گفت: استمرار تولید اولویت هر کشوری است چرا که نتایج خلاء تولید به ویژه در بخش امنیت غذایی می‌تواند بسیار سنگین باشد، اما در کشور ما تولید هر از گاهی قربانی تصمیمات پوپولیستی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برخورد تعزیراتی با مرغداران که هزینه تمام شده آن‌ها افزایش یافته است قابل قبول نیست، اظهار کرد: به کارگیری داغ و درفش برای تولید ملی که بخش مهمی از تامین امنیت غذایی را به دوش می‌کشد تبدیل به طنز تلخ صنعت مرغداری شده است.

چهارآیین تاکید کرد: الزامات اقتصادی می‌گوید صنعتی که وابستگی امنیت غذایی کشور به آن هر روز افزایش می‌یابد و حجم سرمایه گذاری در آن بیش از 100 هزار میلیارد تومان است نباید فدای منافع سیاسی زود گذر و پوپولیستی شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران ایران با اشاره به تعیین قیمت دستوری 6350 تومان برای خرید هرکیلوگرم مرغ از مرغداران، گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید برای مرغداران بیش از 7750 تا 8000 تومان است.

چهارآیین افزود: طبق دستورالعمل های ابلاغی قیمت گذاری از سوی صمت، مرغداران حق دریافت 20 درصد سود برای تولید خود  دارند، اما آن‌ها با در نظر گرفتن شرایط موجود کشور، محصول خود را تنها با 10 درصد سود با میانگین قیمت 8500 تومان درب مرغداری به فروش می‌رسانند.