۰ نفر

قاچاق خاک حاصلخیز کشور در پوشش صادرات سیمان و گلدان

۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 325312
قاچاق خاک حاصلخیز کشور در پوشش صادرات سیمان و گلدان

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک وآب با بیان این که ایران از لحاظ خاک حاصلخیز برای کشاورزی کشور فقیری در جهان محسوب می شود، گفت: قاچاق خاک در کشور یک واقعیت غیرقابل انکار است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم ، حسین بشارتی با بیان این که قاچاق خاک در کشور یک واقعیت غیر قابل انکار است افزود: متاسفانه سابقه قاچاق خاک در ایران به بیش از یک دهه می رسد منتها مثل قاچاق سایر اقلام آمار و اطلاعات دقیق و منسجمی در دست نیست.

وی همچنین اظهارداشت: قاچاق خاک حاصلخیز کشور در پوشش صادرات سیمان، گل در گلدان، خاک های معدنی و نظایر این روی ریل صادرات قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک وآب گفت: خاک معدنی مجوز صادرات دارد اما صدور هر گونه خاک کشاورزی طبق قانون به خارج از کشور ممنوع است.

وی در ادامه افزود: قاچاق خاک در حال حاضر بیشتر از استان های فارس، بوشهر و هرمزگان صورت می‌گیرد.

بشارتی تاکید کرد: واقعیت اینکه قاچاق خاک در کشور صحت دارد اما مثل سایر اقلام دیگر قاچاق اطلاعات دقیقی در دست نیست اگر باشد غیر مستند و غیر رسمی است.

وی همچنین در خصوص این ذهنیت که ایران یک کشور وسیع و خاک کم ندارد توضیح داد: این تصور یک تصور کاملا اشتباهی است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک وآب گفت: طبق آمار و اطلاعات از مجموع 165 میلیون هکتار وسعت کشور 18,5 میلیون هکتار خاک بیشتر مناسب کشاورزی نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه 10 تا 11 درصد خاک کشور مستعد کشاورزی است، افزود: ایران از لحاظ خاک حاصلخیز برای کشاورزی کشور فقیری در جهان محسوب می شود.

بشارتی در ادامه یادآورشد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی راجع به این قضیه تاکنون عکس العمل مناسبی نشان نداده است.