۰ نفر

نمک دریا مجوز ندارد

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 324658
نمک دریا مجوز ندارد

سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در ایران نمک دریای دارای مجوز وجود ندارد، گفت: تمامی نمک‌های موجود با این عنوان در عطاری یا حتی بعضی فروشگاه‌ها، غیر مجاز است و در صورت مشاهده حتما برخورد می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به تازگی مشاهده شده است افراد سودجو، نمک دریا را دارای خواصی همچون پایین آورنده فشار خون، کاهش دهنده ورم دوران بارداری، از بین برنده سینوزیت، شفاف کننده پوست و ضد لک، از بین برنده سودا، صفرا و بلغم و حتی تأمین کننده ید مورد نیاز غده تیروئید عنوان می‌کنند، که همه این‌ها خلاف واقعیت است و بهتر است به واقعیت‌هایی درباره نمک مصرفی و نمک دریا اشاره شود.  

دکتر رزیتا خوئینی - سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نوع نمک مصرفی مردم کشور گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور لازم است مردم نمک تصفیه شده یددار مصرف کنند، مصرف هر گونه نمک غیر از این مورد خطرناک و دردسر ساز است.

خوئینی ادامه داد: بر روی بسته‌بندی نمک‌های استاندارد حتما آرم "سازمان غذا و دارو" وجود دارد که شهروندان هنگام خرید باید دقت کنند. البته روی بسته‌های نمک علامت «سیب سلامت» درج نمی‌شود و در بعضی مواقع شباهت این دو علامت همشهریان را دچار سردرگمی می‌کند.

وی در رابطه با نمک دریا گفت: در کشورهای خارجی، نمک دریا از آب‌های روان و تمیز استخراج می‌شود و پس از انجام اقدامات لازم بر روی این نمک از جمله تصفیه آن، مصرف می‌شود. اما لازم به ذکر است که در ایران هیچ گونه نمک دریایی که دارای مجوز بوده و استاندارد باشد، وجود ندارد و تمام نمک‌های موسوم به نمک دریا که امروزه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد، غیر مجاز و غیر قانونی است.  

خوئینی با توصیه به شهروندان گفت: هیچ‌گاه شهروندان به تبلیغات و مطالب فریبنده اعتنا نکنند؛ زیرا خطراتی که نمک‌های دریای موجود در عطاری‌ها دارند، جبران‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فاضلاب صنایع و کارخانجات متعدد به آب دریا سرازیر می‌شود، نمک‌های موجود در دریا به انواع فلزات سنگین آلوده می‌شود و حتی رنگ این نمک‌ها بر خلاف تصور ما سفید نبوده و به رنگ قرمز کمرنگ دیده می‌شود.

سرپرست واحد نظارت و ارزیابی فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است و می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خوئینی در پایان تاکید کرد: همچنان که توضیح داده شد در ایران نمک دریای دارای مجوز وجود ندارد و تمامی نمک‌های موجود در عطاری یا حتی بعضی فروشگاه‌ها، غیر مجاز است و در صورت مشاهده حتما برخورد می‌شود.