۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جمعیت آفت مگس میوه در جنوب بالقوه است/ یک درجه افزایش دما نسل مگس میوه را تصاعدی کرد

۴ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 324410
جمعیت آفت مگس میوه در جنوب بالقوه است/ یک درجه افزایش دما نسل مگس میوه را تصاعدی کرد

با سرد شدن هوا جمعیت مگس میوه در استان‌های شمالی کاهش یافت، اما مساعد شدن دما در جنوب کشور خطر این آفت را برای استان‌های جنوبی بالقوه کرده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ اکبر آهنگران، مدیر کل دفترپیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه یک درجه افزایش دما در سال 96، 20 روز ظهور آفت مگس سرکه را جلو انداخت، گفت: هر ساله جمعیت مگس سرکه در اردیبهشت افزایش می یابد، اما امسال این اتفاق در فروردین ماه رخ داد.

آهنگران با تاکید بر اینکه این اتفاق موجب شد نسل‌های این آفت به صورت تصاعدی بالا رود، افزود: در شهریور ماه شاهد افزایش جمعیت آفت مگس سرکه در استان‌های شمالی بودیم که نگرانی‌های زیادی را برای ما ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: نگرانی درباره احتمال افزایش خسارات در باغات نارنگی استان‌های شمالی بیش از سایر محصولات بود، اما خوشبختانه با تشدید مبارزه با این آفت و سرد شدن هوا تا حد زیادی جمعیت کنترل آن شد.

آهنگران از افزایش جمعیت آفت مگس میوه در باغات استان‌های جنوبی خبر داد و گفت: در حال حاضر دمای هوا در استان‌های جنوبی شرایط مناسبی برای تولید نسل و بروز این آفت را فراهم کرده است.

وی یادآور شد: چند روش برای مبارزه با این آفت وجود دارد، اما در زمان افزایش خطر از روش پیک اسپری استفاده می شود و در حال حاضر روش مبارزه با آفت مگس میوه در استان‌های جنوبی پیک اسپری است.

آهنگران در پاسخ به این پرسش که آیا باید نگران تامین ذخیره میوه شب عید با توجه به افزایش جمعیت این آفت در باغات باشیم، گفت: هیچ نگرانی درباره خسارت بر محصولات و کاهش تولید میوه برای تامین ذخیره ایام نوروز نداریم.

 به گفته مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا، در حال حاضر خطر آفت مگس سرکه در استان‌های جنوبی بالقوه بوده و هنوز بالفعل نشده است.

آهنگران در پایان به باغداران توصیه کرد که مبارزه با این آفت را جدی بگیرند چراکه می تواند بسیار خسارت زا باشد.