۰ نفر

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد؛

تولید سموم تکنیکال با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 324224
تولید سموم تکنیکال با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، تولید سموم تکنیکال توسط سازمان حفظ نباتات کشور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان را از سیاست‌های سازمان اعلام کرد و گفت: در این خصوص اقدامات و پیگیری‌های خوبی صورت گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، درگاهی در جلسه ستاد فنی مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم که با حضور مجری طرح محوری گندم، کارشناسان، مدیران موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و معاونت زراعت و مدیران حفظ نباتات ۱۵ استان جنوبی و غربی کشور در محل سازمان برگزار شد، افزود: در زمینه تدارک سموم تکنیکال و آماده مصرف با تلاش شبانه‌روزی همکاران در بخش آفت‌کش‌های سازمان هم‌اکنون هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد و تدارک لازم صورت گرفته که باید با مدیریت صحیح نسبت به نیاز هر نقطه از کشور، آفت‌کش مورد نظر تامین و مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: میزان مصرف ماده مؤثره سم در ایران حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم در هکتار است که این میزان در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم در هکتار می‌رسد، ولی در برخی موارد بدمصرفی وجود دارد که باید با انجام فعالیت‌های ترویجی نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

درگاهی با بیان این که وظیفه ماست تا با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی در جهت نظارت بر توزیع و فروش آفت‌کش‌ها و حذف فروشگاه‌های غیرمجاز اقدامات جدی صورت گیرد، اضافه کرد: این مهم با حضور رمضان‌نژاد به عنوان رئیس جدید این سازمان و نگاه ویژه‌ ایشان، تسهیل شده است.

وی ادامه داد: باید سرکشی‌ها و ارائه گزارش‌ها توسط همکاران ما در استان‌ها با جدیت بیشتر دنبال و گزارش لازم در این زمینه به سازمان ارسال شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به پیگیری جدی سازمان بر استفاده از سموم بیولوژیک و کم‌خطر، خاطرنشان کرد: در زمینه تدارک آفت‌کش‌ها باید به سمتی حرکت کنیم که سبد سم کشور از سموم پرخطر به سمت کم‌خطر و از کم‌خطر به بیولوژیک نزدیک شود لیکن هیچگاه نمی‌توان ادعا کرد که آفت‌کش در کشور وارد و یا مصرف نشود.

به گفته وی، با توجه به نگاه ویژه مقام عالی وزارت در خصوص تأمین نهاده‌ها در تخصیص ارز مورد نیاز برای کود و سم و بذر هیچ‌گونه محدودیت و مشکلی وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به بحث مبارزه با بیماری‌ها و آفات گندم یادآور شد: مهمترین وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد و حفظ امنیت غذایی از لحاظ حجم و کیفیت در کشور است که خوشبختانه در خصوص محصول استراتژیک گندم این خودکفایی در دوران حضور مهندس حجتی و تیم اجرایی ایشان در وزارت جهاد کشاورزی همواره حفظ شده و این نتیجه زحمات همه همکاران و کشاورزان بوده و باید ادامه یابد.

وی با اشاره به عملکرد خوب مبارزه با سن و سایر آفات گندم در سال گذشته گفت: امسال کار سخت‌تری در پیش داریم و با توجه به وضعیت اقلیمی از اسفند ماه و به خصوص ایام نوروز همه ما در کنار یکدیگر تلاش خواهیم کرد تا راندمان مبارزه از سال گذشته نیز در سطح بهتری قرار گیرد.

درگاهی با تأکید بر این که شبکه‌های مراقبت در کلیه استان‌ها باید فعال و به موقع عمل کنند، گفت: تیم مدیریتی سازمان حفظ نباتات در بحث مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم و بخصوص سن از اسفند ماه و نیز ایام نوروز در عرصه‌های کشاورزی حضور فعال و پررنگ خواهد داشت تا امسال نیز همانند سال گذشته موضوعات به موقع رصد شوند و بتوانیم کارنامه بسیار خوبی در زمینه تولید گندم در کشور داشته باشیم.

در این نشست مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات با ارائه گزارشی از عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم در سال زراعی گذشته، اقدامات انجام شده را بسیار مناسب و موفق ارزیابی کرد.

اکبر آهنگران افزود: تعداد ۱۲ دستورالعمل مربوط به عوامل خسارتزای گندم در سایت سازمان موجود است که لازم است مدیران حفظ نباتات در سطح کشور صرفا این دستورالعمل‌ها را استفاده و اجرا کنند.

در ادامه نشست، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان با ارائه گزارشی از وضعیت مبارزه با سن در سال زراعی گذشته گفت: در سطح کشور به طور متوسط، میزان سن‌زدگی گندم کمتر از نیم درصد بود که رکورد بسیار خوب و قابل قبولی است.

مهندس سعید معین اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در سال زراعی جدید شرایط ریزش سن طغیان آفات و بیماری‌های گندم به طور کلی در کشور مساعد است و شاهد افزایش آن خواهیم بود.

وی افزود: احتماًلا مبارزه با سن حدود ۲۰ روز زودتر از سال گذشته و قبل از نوروز آغاز خواهد شد که آمادگی کامل در این زمینه وجود دارد.

در ادامه جلسه، مدیران و نمایندگان حفظ نباتات استان‌های حاضر به ارائه گزارش وضعیت استان خود در مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم پرداختند و مشکلات و موارد استان خود را مطرح و بحث و بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.