۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

چرایی گرانی مرغ از زبان مرغداران/ قیمت مصوب 9800 تومان را قبول نداریم

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 323889
چرایی گرانی مرغ از زبان مرغداران/ قیمت مصوب 9800 تومان را قبول نداریم

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: افزایش قیمت هر قطعه جوجه یکروزه از 1200 به 3100 تومان، افزایش 70 درصدی قیمت نهاده‌های دامی، افزایش 2.5 برابری قیمت دارو و واکسن و افزایش 2 تا 3 برابری خدمات دلایل جهش نرخ مرغ است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت مرغ منطقی است، اظهار کرد: آنالیز هزینه تمام شده تولید ما را به قیمتی می‌رساند که اکنون مرغ در بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در کمتر از یک ماه قیمت هر قطعه جوجه یکروز از 1200 به 3100 تومان رسیده است.

اسدالله نژاد همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی را 70 درصد عنوان کرد.

وی در پاسخ یه این پرسش که با وجود تامین خوراک دام با ارز دولتی 4200 تومان چرا باید شاهد این میزان از افزایش قیمت در خوراک دام باشیم، گفت: هرچند افزایش نرخ ارز دولتی برای تامین خوراک (از 3200 به 4200 تومان) کمتر از 30 درصد بوده است، اما افزایش قیمت آن‌ها برای مرغداران بیش از 70 درصد است.

اسدالله نژاد توضیح داد: ارز 4200 تومانی به واردکنندگان تعلق می‌گیرد و مرغداران خوراک را با واسطه و پرداخت هزینه‌های بالای حمل و نقل تامین می‌کنند.

به گفته اسدالله نژاد؛ دستگاه‌های متولی به جای فشار بر تولیدکننده با اعمال قیمت دستوری و گرفتن انگشت اتهام به سوی آن‌ها،  از واردکنندگانی که به آن‌ها ارز دولتی می‌دهند، توضیح بخواهند.

وی میزان افزایش قیمت دارو و واکسن را نیز 2.5 برابر و افزایش خدمات را 2 تا 3 برابر برای مرغداران عنوان کرد.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با تاکید بر اینکه مصوب 9800 تومان نباید مبنای مقایسه برای گران فروشی مرغ قرار گیرد، اظهار کرد: بر اساس علم اقتصاد عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند تا تولید امکان ادامه حیات داشته باشد.

اسدالله نژاد در پایان گفت: در صورتی باید انتظار اجرای قیمت مصوب داشته باشید که دولت مرغ از مرغداران با قیمت منصفانه بخرد و از زیان آن‌ها جلوگیری کند.