۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تخم مرغ در 10ماه گذشته چقدر گران شده است؟

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 323634
تخم مرغ در 10ماه گذشته چقدر گران شده است؟

تخم مرغ در 10 ماه گذشته مانند بسیاری از مواد غذایی رشد قیمت زیادی را تجربه کرده است، به نحوی که درصد تغییرات قیمت آن نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 58.6 درصد بوده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ آمارها نشان می‌دهد طی 8 سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از 160 عدد تخم مرغ در سال به 198 عدد برای هر نفر رسیده است. به ادعای برخی از فعالان این صنعت بخشی از افزایش مصرف تخم مرغ نتیجه تلاش ترویجی درکشور است، اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد تخم مرغ از دیگر منابع پروتئینی است که با گران‌تر شدن گوشت قرمز مصرف آن افزایش یافته است.

بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی ایران با تولید سالانه 950 هزارتن تخم مرغ رتبه دوازدهم تولید این کالا را در جهان دارد، اما سال گذشته شیوع گسترده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان این صنعت را دستخوش تغییر کرد.

ابتلا به این بیماری حدود 25 میلیون قطعه مرغ تخم گذار را تلف کرد. این شوک موجب کاهش شدید تولید و عرضه و در نتیجه افزایش قیمت شد. علاوه بر آنفلوآنزا افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های دامی دلیل دیگر جهش قیمت عنوان می‌شود.

بر اساس این گزارش، دولت با صدور مجوز واردات تخم مرغ سعی در کنترل و توقف افزایش قیمت‌ها کرد، اما رصد بازار نشان می‌دهد قیمت تخم مرغ بعد از مقطعی کوتاه پس از هر بار واردات دوباره سیر صعودی در پیش گرفته است.

در جداول زیر به بررسی تغییرات قیمت مرغ در 10 ماه گذشته تا به امروز پرداخته ایم.

27

25