۰ نفر

دلیل افزایش قیمت گردو مشخص شد

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 323431
دلیل افزایش قیمت گردو مشخص شد

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: بر پایه گزارش ها، تولید گردوی امسال در 171 هزار هکتار باغ به سبب سرمازدگی حتی به 200 هزار تن نرسید که از میزان پیش بینی شده 200 هزار تن کمتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شکرالله حاجی وند گفت: سرمازدگی به شاخه های جوان و سرشاخه های درخت گردو آسیب وارد می کند و درخت برای دو سال پیاپی محصول نمی دهد.

وی ادامه داد: شناسایی و انتخاب ارقام گردوی مقاوم به سرما و حفظ ژنوتیپ ها از سوی دفتر امور میوه های سردسیری در دستور کار قرار گرفت تاجایی که با تشکیل کارگروه فنی و تحقیقاتی، مشارکت موسسه تحقیقات علوم باغبانی و محققان مرتبط گردو چند رقم گردو از جمله رقم چندلر شناسایی و معرفی شود.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دلیل اهمیت تولید گردو در کشور، تکنیک پیوند و سرشاخه کاری ارقام مقاوم به سرما در اولویت فعالیت ها قرار گرفت و همچنان ادامه دارد که در این اقدام از دانش و تجربه محققان خارجی و داخلی استفاده شده است.

حاجی وند خاطرنشان کرد: برای سرشاخه کاری گردو، سرشاخه، پیوندک و اندام تکثیری نیاز است که این کار با ایجاد باغ های مادری و زنجیره تولید گردو در کشور از جمله نهال کاری گردو درحال انجام است؛ به طوری که در تویسرکان همدان زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو از سال 1396 کلید خورد.

وی با بیان این که تکمیل زنجیره تولید گردو تا پایان امسال نهایی می شود، گفت: امسال ساخت گلخانه نهال گردو و سایر زیرساخت ها را در دستور کار داریم.

این مقام مسئول در وزارت جهاهد کشاورزی یادآور د: برای سال های 98 و 99 از این تکنیک در استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، کردستان و کرمانشاه و لرستان و سایر مناطق گردو خیز کشور استفاده می شود.پارسال کمتر از یک هزار هکتار سرشاخه کاری گردو انجام شد و امسال نیز همین میزان در دستور کار است.

رتبه های جهانی ایران در تولید و کاشت گردو

به گفته مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، سال 1395 از 157 هزار هکتار باغ 252 هزار تن و در سال 1396 از 166 هزار هکتار باغ، 262 هزار تن گردو تولید شد.

وی یادآوری کرد: طبق آمارها، بیش از سه میلیون و 750 هزار تن گردو در دنیا از یک میلیون و 190 هزار هکتار باغ برداشت می شود که ایران از لحاظ تولید پس از چین و امریکا رتبه سوم و از نظر سطح زیرکشت پس از چین رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

وی صادرات گردوی ایران را اندک و چمدانی دانست و تصریح کرد: در سال های 94، 95 و 96 به ترتیب سه هزار، 2 هزار و کمتر از سه هزار تن گردو صادر شد.

 منشا درخت گردو را آسیای غربی و نواحی هیمالیا می‌دانند.

15 درصد چربی‌های مغز گردو از نوع غیر اشباع و سودمند برای بدن است و با مصرف یک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود 90.8 درصد نیاز روزانه به این چربی ضروری تامین می‌شود.