۰ نفر

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی؛

ماشین آلات کشاورزی بدون لاستیک مانده‌اند/ کشاورزان منتظر دریافت کارت سوخت

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 323034
ماشین آلات کشاورزی بدون لاستیک مانده‌اند/ کشاورزان منتظر دریافت کارت سوخت

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت لاستیک برای ماشین آلات کشاورزی بیش از دو برابر افزایش یافته است، گفت: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید دستگاه‌های ذی ربط به صدور کارت سوخت برای کشاورزان توجه داشته باشد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ کامبیز عباسی در نشست خبری نمایشگاه ماشین آلات ، نهاده‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری با بیان اینکه سالانه این بخش کشاورزی نیاز به 300 هزار حلقه لاستیک دارد، اظهار کرد: با بخش صنعت برای در نظر گرفتن سهمیه لاستیک برای کشاورزی توافق کرده ایم، اما هنوز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: تراکتور هر 3 سال و کمباین هر 5 سال نیاز به تعویض لاستیک دارند و در حال حاضر تعداد زیادی کشاورز منتظر دریافت لاستیک هستند.

عباسی یکی دیگر از نیازهای ضروری بخش کشاورزی را در نظر گرفتن کارت سوخت برای تولیدکنندگان این بخش عنوان کرد و افزود: میزان مصرف سوخت در بخش کشاورزی تنها 8 درصد است که 4 درصد آن در ماشین آلات استفاده می شود.

وی اضافه کرد: این رقم در مقابل مصرف سوخت در سایر بخش‌ها بسیار اندک است و موضوعاتی مانند قاچاق سوخت در بخش کشاورزی به هیچ عنوان قابل طرح نیست.

عباسی از افزایش 35 درصدی افزایش تولید محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه گذاری شده است.

وی تاکید کرد: افزایش درآمد کشاورزان، کاهش ضایعات، کاهش تغییر کاربری اراضی از جمله نتایج توسعه مکانیزاسیون است.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه میزان خسارت تگرگ و سرمازدگی در هر هکتار از اراضی کشاورزی کشور 15 تا 20 میلیون تومان است، گفت: هر ساله  600 هزار هکتار از اراضی کشور با سرمازدگی و تگرگ تهدید می شود و برای مقابله با آن به دنبال توسعه و بکارگیری ماشین آلات و سامانه‌های نوین هستیم.

وی تعدادی از این سامانه‌های نوین و ماشین آلات را چاهک معکوس، مولد باد و ضد تگرگ برشمرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر بیشتر باغداران برای مقابله با سرمازدگی اقدام به آتش زدن لاستیک یا ضایعات باغی می کنند که مضرات بسیاری دارد.

عباسی در پایان سخنان خود نیاز سالانه ارزی در حوزه مکانیزاسیون را 250 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: هرچند  میزان خوداتکایی ماشین آلات کشاورزی به حدود 95 درصد رسیده است، اما همچنان برای واردات برخی از ماشین آلات و تجهیزات مانند ماشین آلات مخصوص برداشت برنج یا پنبه نیاز به ارز با نرخ دولتی داریم.

افزایش حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی ایران

در ادامه این نشست علی رضا صدر زاده مجری سومین نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی با بیان اینکه این نمایشگاه از 21 تا 24 دی ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: تا کنون 170 شرکت در سومین نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا روز آغاز نمایشگاه تعداد آن‌ها به بیش از 240 شرکت برسد.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم تشدید تحریم‌ها حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه افزایش داشته است، گفت: شرکت‌های از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا و فرانسو در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

صدر زاده همچنین از برگزاری سمپوزیوم علمی  و 14 کارگاه مرتبط با حوزه مکانیزاسیون وتجهیزات همزمان با برگزاری سومین نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی خبر داد.