۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

50درصد کالری هر ایرانی از مواد غذایی وارداتی تامین می‌شود/ 100درصد سویا و ذرت تجاری جهان تراریخته است

۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۹
کد خبر: 322319
50درصد کالری هر ایرانی از مواد غذایی وارداتی تامین می‌شود/ 100درصد سویا و ذرت تجاری جهان تراریخته است

رییس انجمن زیستی ایران گفت: 50 درصد از کالری مورد نیاز هر فرد ایرانی از منابع وارداتی تامین می شود این موضوع تهدید و خطر بزرگی برای ما است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بهزاد قره یاضی امروز در همایش توانمندسازی ایمنی زیستی و پدافند غیرعامل با بیان اینکه وابستگی کشور به واردات نهاده های تولید در بخش غذا بالاست ، اظهار کرد: هر ساله میلیون ها تن نهاده برای تولید مواد غذایی وارد کشور می شود که نشان از وابستگی ما به واردات در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال در بخش تولیدات دامی 85 درصد خوراک مورد نیاز دام ها از واردات تامین می شود و درصد کمی تولید داخل است.

قره یاضی با تاکید بر اینکه 100 درصد نهاده های دامی وارداتی تراریخته هستند، افزود: 80 درصد سطح زیر کشت سویا  و 33 درصد سطح زیر کشت ذرت در جهان ترایخته است، اما موضوع مورد اهمیت این است که 100 درصد سویا و ذرتی که در بازار جهان عرضه و معامله می شود،  تراریخته است .

رییس انجمن زیستی ایران در ادامه سخنان خود یکی از راهکارهای کاهش وابستگی به واردات را استفاده از مهندسی ژنتیک عنوان کرد و گفت: متاسفانه موضع گیری برخی در مقابل استفاده از فناوری های نو و ایجاد فن آوری هراسی در جامعه موجب شده حرکت در مسیرکاهش وابستگی به نهاده های تولید غذا دشوار شود.

قره یاضی فن آوری هراسی را مصداق بارز تروریسم دانست و اظهار کرد: معنی اصلی تروریسم ایجاد هراس برای رسیدن به اهداف سودجویانه است. متاسفانه ما در بحث تولید محصولات غذایی با زیست فناوری های جدید با این معضل رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: ایجاد هراس در مردم از محصولات تراریخته در حالی که هیچ سند علمی برای اثبات زیانبار بودن آن ها وجود ندارد و هر ساله حجم زیادی از این محصولات وارد کشور می شود، معنای جز تروریسم ندارد.

وی با رد ادعای مطرح شده درباره عدم مصرف محصولات تراریخته در کشورهای توسعه یافته مانند کشورهای اتحادیه اورپا، گفت: با یک سرچ ساده در سایت های معتبر می توان دریافت که بسیاری از کشاورزی اروپایی این محصولات را وارد و مورد مصرف انسانی قرار می دهند.

قره یاضی پدافند غیرعامل را نوعی دفاع بدون سلاح دانست و گفت: مقابله و دفاع در برابر کسانی که به دنبال ایجاد وحشت در بین مردم هستند بخش مهمی از مبارزه با تروریسم در پدافند غیرعامل را تشکیل می دهد.

وی علت علاقمندی به استفاده از ترور را تولید آسان، هراس افکنی زیاد و انتشار در مدت زمان کوتاه عنوان کرد.

قره یاضی در پایان سخنان خود یادآور شد: سال ها پیش درباره ایجاد و استفاده از نیروگاه های هستی به عمد یا ناآگاهانه جوسازی شد و موجب گردید ما در توسعه این فن آوری در عقب بیفتیم و بعدها کشورهای که خود صاحب این تکنولوژی بودند به بهانه های مختلف و با نوشتن کنوانسیون های مختلف ما را از دستیابی به آن منع کنند. نباید اجازه بدهیم این موضوع درباره مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته تکرار شود و ما در شرایط غیرقابل جبران و سخت قرار گیریم.