۰ نفر

سهمیه دامداران و کارخانجات خوراک دامی متخلف قطع می‌شود

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 321183
سهمیه دامداران و کارخانجات خوراک دامی متخلف قطع می‌شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: سهمیه علوفه دامداران متخلفی که فعالیت تولیدی ندارند و کارخانجات خوراک دامی که از شرکت پشتیبانی دام سهمیه ذرت و سویا می گیرند در صورت بالا بردن قیمت، محصولات آنها قطع خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمید ورناصری امروز(سه شنبه) در نشست هم‌اندیشی کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، درخصوص توزیع نهاده‌های دامی افزود: برای توزیع نهاده‌های دامی باید یک چارچوب مشخصی وجود داشته باشد؛ تاکنون تابع قوانین بوده‌ایم اما به همه بخش‌هایی که در زمینه نهاده درخواست داشته‌اند همچون تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و اعضای اتحادیه‌ها، نهاده دامی داده‌ایم.
وی با یادآوری دامدارانی که علوفه‌‌های سهمیه‌ای را با قیمت بالاتر به دلالان می‌فروشند، گفت: بزودی سهمیه علوفه دامداری هایی که تعطیل شده اند قطع خواهد شد.
ورناصری به تخلفات برخی دامداری ها در فروش سهمیه علوفه دولتی به دلالان اشاره و تصریح کرد: نمی توانیم بر تصمیم های برخی دامدارانی که فعالیت تولیدی دارند اما سهمیه دولتی خود را به دلالان می فروشند، اثرگذاری و نظارت خاصی داشته باشیم.

** ابلاغ سهمیه منتظر اعلام تفکیک استانی
وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام نیز با اختصاص سهمیه کشوری به شبکه توزیع تعاون موافق است اما باید تفکیک استانی را به ما اعلام کنند تا سهمیه استانی ابلاغ شود.
ورناصری ادامه داد: سعی می‌کنیم شبکه توزیع تعاون را به ستاد تنظیم بازار معرفی کنیم تا شبکه را بپذیرند و با آن همکاری کنند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام اظهارداشت: مذاکرات بسیاری را با تعاون داشته‌ایم و شبکه‌های توزیع آن باید با مشخصات دقیق ما معرفی شوند تا بتوانیم از آن برای توزیع گوشت، مرغ و تخم مرغ دربازار استفاده کنیم.
ورناصری ادامه داد: آمادگی حمایت از شبکه‌های توزیع تعاون را داریم اما برای تسهیل امور باید از تعاون نماینده‌ای در پشتیبانی امور دام حضور داشته باشد تا سرانجام مکاتبات مشخص شود و پیگیری روزانه را انجام دهد.
مدیرعامل پشتیبانی امور دام اضافه کرد: کارخانجات امور دام، قیمت خوراک را بسیار بیشتر از سهمیه‌ دریافت شده، تعیین کرده اند. 
وی تاکید کرد: اگر کارخانجات قرار باشد ذرت و سویا را از پشتیبانی امور دام بگیرند، باید خوراک دام را با قیمت دولتی بفروشند در غیر این صورت خلاف قانون عمل کرده و دیگر سهمیه‌ای به آنها داده نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها، نیاز سالیانه کشور به انواع خوراک دام، طیور و آبزیان 19 میلیون تن است.
نهاده های دام و طیور جزو کالاهای اساسی و اولویت یک به شمار می آید که با ارز رسمی 4200 تومان وارد می شود.
طبق آمارها، سالیانه نزدیک به 9 میلیون تن انواع نهاده های دامی ذرت، جو و کنجاله سویا به ارزش حدود سه میلیارد دلار وارد می شود؛ در واقع نزدیک به 80 درصد نهاده های مورد نیاز کشور وارداتی است.
پارسال 9 میلیون و 896 هزار تن انواع خوراک در کشور تولید شد؛ از این میزان پنج میلیون و 645 هزار تن خوراک دام، سه میلیون و 960 هزار تن خوراک طیور و 291 هزار تن خوراک آبزیان بود.