۰ نفر

رییس جهادکشاورزی تهران عنوان کرد:

آلودگی خاک اراضی کشاورزی جنوب استان تهران به نفت همچنان در ابهام/ در بخش کشاورزی حفاظتی کم‌کاری کرده‌ایم

۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۸
کد خبر: 319265
آلودگی خاک اراضی کشاورزی جنوب استان تهران به نفت همچنان در ابهام/ در بخش کشاورزی حفاظتی کم‌کاری کرده‌ایم

رییس جهادکشاورزی استان تهران گفت: رفع آلودگی خاک جنوب استان تهران بر اثر نشست نفت همچنان در ابهام است و دستگاه های مسوول برای اطمینان از این موضوع با جهادکشاورزی همکاری نمی کنند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ کریم ذوالفقاری امروز در همایش روز جهانی خاک با اشاره به اهمیت خاک در سلامت تولید محصولات کشاورزی و حفظ امنیت غذایی، اظهار کرد: مدتی بحث آلودگی خاک اراضی کشاورزی جنوب استان تهران بر اثر نشست نفت توسط جهادکشاورزی پیگیری شد و در ظاهر این مشکل برطرف شد، اما نسبت به رفع قطعی آن اطمینان نداریم واحتمال دارد در لایه های زیرین خاک همچنان این نشست و آلودگی وجود داشته باشد.

وی با انتقاد از سکوت دستگاه های ذی ربط، ادامه داد: آلودگی نفتی علاوه بر آسیب به خاک سلامت محصولات کشاورزی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل اطمینان از رفع آن ضروری است.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه درصد اندکی از خاک استان تهران قابل کشت است، افزود: از یک میلیون و 300 هزارهکتار وسعت خاکی استان تهران تنها 178 هزارهکتار کشت می شود که درصد اندکی است و باید برای حفظ آن تمام تلاش خود را بکار ببندیم.

وی یکی دیگر از تهدیدات خاک در استان تهران را افزایش ساخت و ساز در روستاها و شهرها عنوان کرد.

ذوالفقاری با بیان اینکه بر خلاف سایر استان ها 60 تا 70 درصد موضوعاتی که ما در استان تهران درگیر آن هستیم مربوط به امور اراضی و ساخت سازهای غیرمجاز است، گفت: این در حالی است که سازمان های جهاد کشاورزی در سایر استان ها 90 درصد وقت و انرژی خود را صرف تولید و تنها 10 درصد آن را صرف مشکلات مربوط به ساخت و سازهای غیر مجاز می کنند.

وی استفاده از ادوات کشاورزی نامناسب در کشت محصولات کشاورزی را از دشمنان حفاظت از خاک دانست و افزود: متاسفانه هنوز از گاوآهن های برگردان دار در اراضی کشور استفاده می شود که به شدت ساختار خاک را تخریب و رطوبت آن را از بین می برد.

ذوالفقاری اضافه کرد: تشکیل هر سانتی مترخاک صدها سال زمان می برد و ما با استفاده از ادوات نامناسب برای کشت به راحتی این منبع ارزشمند را تخریب می کنیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه ما در بخش کشاورزی حفاظتی کم کاری کرده ایم، گفت: واقعیت این است که در چند سال گذشته به قدر کافی به کشاورزی حفاظتی نپرداخته ایم و این موضوع می تواند بهای سنگینی برای ما داشته باشد.

ذوالفقاری ادامه داد: در این سال ها هر پولی که داشته ایم صرف حل مشکل آب کرده ایم درحالی که شاید محاظت از خاک مهم‌تر از آب بوده است.

وی یادآور شد: امکان تولید محصولات کشاورزی و حفظ امنیت غذایی بستگی مستقیم به خاک دارد.

ذوالفقاری با طرح این پرسش که علی رغم تمامی کم کاری ها و غفلت های که از خاک شده است حال چه باید کرد، اضافه کرد: لازم است هرچه سریعتر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بیش از گذشته به مسائل و مشکلات خاک بپردازند و راهکارهای مناسب با شرایط کشور را در اختیار دستگاه های مجری از جمله جهادکشاورزی قرار دهند.

وی در پایان سخنان خود گفت: جمعیت کشور در حال رشد است و باید همراه با آن ضمن افزایش تولید، فشار بر منابع خاکی را نیز کاهش داد.

احیای بیش از 435 کیلومتر قنوات استان تهران

در ادامه این همایش امین روشنی، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اهداف برگزاری روزجهانی خاک در جهان ، اظهار کرد: از سال 2002 روز خاک به طور رسمی وارد تقویم جهانی شد و اهداف اصلی آن یادآروی اهمیت خاک، بیان تازه های علمی در این حوزه و شناخت مشکلات و چاره جویی برای آن ها تعیین شد.

وی تاکید کرد: بحران فرسایش خاک در جهان به سطحی رسیده که لازم است آگاهی مردم نسبت به آن افزایش یابد.

روشنی با یادآروی اینکه در کشور ما به ازای هر نفر تنها 16 صدم درصد هکتار زمین قابل کشت وجود دارد، افزود: به عبارت دیگر سهم هر فرد در کشور از اراضی قابل کشت فقط 800 متر است که باید از آن غذا و امنیت غذایی او تامین شود.

وی بیان کرد: گرچه آب عامل مهمی در تولید محصولات کشاورزی است، اما خاک نقش پر رنگ تری دارد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به ارائه گزارش از فعالیت های انجام شده در حوزه آب و خاک در استان تهران پرداخت و گفت: در استان تهران تا امروز 23 هزارهکتار بهسازی خاک، 59 هزارهکتار آبیاری تحت فشار و حدود 3 هزار کیلومتر خطوط انتقال آب انجام شده است.

روشنی در پایان با بیان اینکه در مجموع 140 هزارهکتار عملیات آب و خاک در استان انجام شده است از مرمت و احیاء بیش از 435 کیلومتر قنوات خبر داد.