۰ نفر

مرگ ۲۰میلیون مرغ

چرا تخم‌مرغ گران شد؟

۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 318493
چرا تخم‌مرغ گران شد؟

مرگ ۲۰ تا ۲۵ میلیون مرغ دلیل اصلی گران شدن قیمت تخم مرغ اعلام شده است.

به گزارشاقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم ، رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار کشور با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در چند سال گذشته و تلف شدن بیش از 20 میلیون قطعه مرغ، گفت: در شرایط عادی مرغی که پای تولید است برای 18 تا 24 ماه برنامه ریزی شده است اما با توجه به تلفات سال گذشته، 10 تا 14 ماه از تولید سال گذشته را از دست دادیم که با جوجه ریزی بیشتر از برنامه از ابتدای امسال سعی در جایگزینی مرغ مورد نیاز داریم و پیش بینی ما اینست که با تولید مرتب جوجه یکروزه در چند ماه آینده مازاد تولید را در بازار شاهد باشیم.

وی افزود: با توجه به تقاضای پایین برای تخم مرغ در 6 ماهه ابتدای سال و تولید مازاد قیمت این محصول پایین است اما در شش ماهه دوم سال و تقاضای بالای مصرف کننده ها شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.

ترکاشوند یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت تخم مرغ را از بین رفتن 40 درصد مرع های تخم گذار به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا عنوان کرد .

 او با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بیش از 2800 تن تخم مرغ در کشور تولید می شود، گفت: تا زمانیکه تولید برای تولیدکننده مقرون به صرفه باشد به تولید ادامه خواهد داد در غیر اینصورت تولید نخواهد کرد.

مرتضی رضایی، معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی در ارتباط تلفنی با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ یک روند خطی دارد یعنی 5-6 ماه تا افزایش تولید زمان می برد علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ را از بین رفتن بیش از 25 میلیون قطعه طیور به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در سال گذشته بیان کرد.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه تخم مرغ در کشور 900 تا 950 هزار تن است، افزود: با توجه به تلفات بالای طیور در سال گذشته قاعدتا تولید تخم مرغ باید به 600 هزار تن کاهش پیدا می کرد که با جوجه ریزی زیاد و تخم گذاری گله ها، در حال حاضر تنها 60 هزار تن کمبود تخم مرغ داریم.

رضایی گفت: برای جبران این کسری و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت، اقدام به واردات تخم مرغ و توزیع آن با قیمت 16500 تومان برای هر کیلو در میادین میوه و تره بار کردیم.

او گفت: مهار قیمت در شهرهای بزرگ با توزیع مناسب، باعث کنترل قیمت خواهد شد که اتحادیه تولید طیور و تخم مرغ متعهد شده است به اندازه نیاز میادین تره بار و فروشگاه های بزرگ تخم مرغ عرضه کند.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی افزود: تاکنون 5 هزار تن تخم مرغ وارد شده و در 22 میدان تره بار تهران و میادین شهرهای بزرگ توزیع شده است که تا رسیدن به قیمت منطقی 15 تا 16 هزار تومان برای هر کیلو اینکار ادامه خواهد داشت.