۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

کارخانه‌های لبنی در گران خریدن شیر روی دست هم بلند می‌شوند!/ تنظیم تفاهم نامه برای ثبات قیمت محصولات لبنی در بازار

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 318104
کارخانه‌های لبنی در گران خریدن شیر روی دست هم بلند می‌شوند!/ تنظیم تفاهم نامه برای ثبات قیمت محصولات لبنی در بازار

رییس انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: کارخانه‌های لبنی مقصر بخشی از افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران هستند، آن‌ها در گران‌تر خریدن شیرخام روی دست هم بلند می‌شوند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ احمد مقدسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه بارها نتایج رقابت برای گران‌تر خریدن شیرخام را به انجمن صنایع لبنی گوشزد کرده ایم، گفت: در بین کارخانه‌های لبنی رقابت برای گران‌تر خریدن شیرخام از دامداران شکل گرفته که نتیجه آن افزایش قیمت غیرمنطقی محصولات لبنی شده است.

وی ادامه داد: صنایع لبنی سعی در مقصر جلو دادن دامداران برای شرایط به وجود آمده هستند، اما واقعیت این است که رفتار غلط کارخانه‌ها دلیل اصلی نوسات قیمت شیرخام است.

مقدسی با اشاره به تنظیم تفاهم نامه ای برای رعایت قیمت 2000 تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران، افزود:  این تفاهم نامه فی مابین انجمن‌های صنایع لبنی ایران، گاوداران ایران و شیرخشک در حضور نمایندگان توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی تنظیم شده است.

وی افزود: در این تفاهم نامه مقرر شده؛ دو انجمن صنایع لبنی و گاوداران نسبت به رعایت قیمت 2000 تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام درب دامداری با افزایش یا کاهش چربی برای هر دهم چربی شیرخام 200 ریال متعهد باشند و رابطه بین دامداران و صنایع لبنی و صنایع شیرخشک در قالب قراردادهای بین کارخانه‌ها و دامدار و با امضای انجمن‌های صنفی برقرار شود.

به گفته مقدسی؛ پرداخت بهای شیرخام به دامداران هر 15 روز یکبار و تامین نیاز شیرخشک کارخانه‌های لبنی توسط صنایع شیرخشک از دیگر بندهای این تفاهم نامه است.

وی تاکید کرد که در این تفاهم نامه همچنین مقرر شد است قیمت هرکیلوگرم شیرخام تحویلی به کارخانه‌های لبنی را وزارت جهادکشاورزی، سازمان حمایت و انجمن گاوداران ایران براساس قیمت روز نهاده‌ها و خدمات تعیین کنند و در صورتی که قیمت عوامل تولید برای دامداران افزایش یابد، به تبع آن قیمت شیرخام ، شیرخشک و محصولات لبنی نیز افزایش قیمت داشته باشند.

رییس انجمن صنفی گاوداران ایران زمان اجرای بندهای این تفاهم نامه را پس از ابلاغ رسمی قیمت 2000 تومان برای خرید شیرخام اعلام کرد.

مقدسی یادآور شد: نتیجه این تفاهم نامه ثبات در قیمت خرید شیرخام و در نتیجه محصولات لبنی در سطح بازار است.

Capture