۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اعلام شد؛

زیان 500تومانی مرغداران در هر کیلوگرم مرغ/ پیشنهاد قیمت 7480تومان به سازمان حمایت

۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 315765
زیان 500تومانی مرغداران در هر کیلوگرم مرغ/  پیشنهاد قیمت 7480تومان به سازمان حمایت

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران ایران گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده با اعمال سود متعارف 10 درصدی درب مرغداری برای مرغداران در حال حاضر حدود7500 تومان است درحالی که مرغ با قیمت حداکثر 7000 تا 7100 تومان از آن‌ها خریداری می‌شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ برومند چهارآیین در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید براینکه مرغداران هر کیلوگرم مرغ را با زیان 500 تومانی به فروش می‌رسانند، اظهار کرد:  پس از پایان اعتصاب کامیونداران هزینه‌ای غیر منطقی تحت عنوان "هزینه پشت بارنامه" که همان دریافت وجه خارج از بارنامه است به تولیدکنندگان تحمیل شده و در سکوت نهادهای ناظر در حال تبدیل شدن به یک سنت است.

وی ادامه داد: تحمیل هزینه پشت بارنامه موجب افزایش بیشتر هزینه تولید  و وارد آمدن زیان بیشتر برای مرغداران شده است.

به گفته چهارآیین؛ اخیرا هر کیلوگرم سویا با قیمت 3000 تومان و هر کیلوگرم ذرت با قیمت 1600 تا 1700 تومان به تولیدکنندگان  تحویل داده می‌شود در حالی که قیمت تعیین شده توسط سازمان حمایت 2200 برای کنجاله سویا و 1100 تومان برای ذرت است.

وی میزان افزایش قیمت سویا را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 81 درصد و ذرت را 47 درصد عنوان کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور از پیشنهاد قیمت 7480 تومان برای هر کیلوگرم مرغ به سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده خبر داد و گفت: این قیمت پس از آنالیز دقیق قیمت تمام شده تولید و با در نظر گرفتن حاشیه سود مرغداران پیشنهاد شده است.

 چهارآیین ابراز امیدواری کرد که سازمان حمایت با توجه به شرایط ویژه کشور و اهمیت توجه به حمایت عملی از تولید داخل و کالای ایرانی قیمت کارشناسی اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران ایران را به زودی تصویب و اعلام کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران ایران یادآور شد: هر گاه قیمت تمام شده کالاها و محصولات به صورت غیر کارشناسی و غیر منطبق با واقعیت‌های بازار و بدون مشورت با نمایندگان تولیدکنندگان تصویب و به شکل  دستوری ابلاغ می‌شود، یکی از پیامدهای خسران بار آن فارغ از نیت تصویب کنندگان، خروج تدریجی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از چرخه تولید و در نتیجه کاهش عرضه محصول خواهد بود.

چهارآیین در پایان گفت: پیامد ناخواسته ابلاغ چنین تصمیماتی افزایش قیمت این کالاها و محصولات به صورت اجتناب ناپذیر است و زیان آن بی شک متوجه مصرف کننده خواهد شد.