۰ نفر

قاچاق دام، جگرکی‌ها و کله‌پزی‌ها را نقره داغ کرد

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 315487
قاچاق دام، جگرکی‌ها و کله‌پزی‌ها را نقره داغ کرد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: به دلیل قاچاق بی رویه دام زنده، با کمبود آلایش در کشور مواجه شده ایم به طوری که قیمت هر دست دل و جگر و کله و پاچه برای مصرف کنندگان به حدود 75 تا 85 هزار تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر ملکی درباره پیشنهاد واردات دل، جگر و قلوه افزود: با وجود اینکه واردات گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی انجام می شود اما لاشه گوشت وارداتی شامل دل، جگر و قلوه و کله و پاچه دام نیست و از این رو در بازار این محصول کمبود ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: اکنون هر دست دل، جگر و قلوه پاک کرده 70 هزار تومان توسط قصابی ها خریداری می شود که علت اصلی آن کاهش ذبح دام زنده داخلی است.
این مقام صنفی تصریح کرد: قاچاق بی رویه به دلیل تغییر نرخ ارز روی داده است زیرا اگر قیمت هر کیلوگرم دام زنده در داخل کشور 26 هزار تومان باشد، بهای صدور آن به کشورهای عراق، امارات، کویت، قطر و عمان به 50 هزار تومان می رسد که همین اختلاف انگیزه قاچاق را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: قاچاق سبب شده تا قیمت گوشت و آلایش ها دو مرتبه افزایش پیدا کند به طوری که با وجود افزایش قیمت کله و پاچه در واحدهای صنفی، آنها بار دیگر تقاضای افزایش قیمت این محصول را داده اند. 
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بدون اشاره به میزان نیاز مصرفی دل و جگر در کشور گفت: اگر قیمت آلایش ها افزایش پیدا کند، قیمت گوشت قرمز نیز بار دیگر روند افزایشی به خود می گیرد.
ملکی اضافه کرد: امروز قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بین 25 تا 26 هزار تومان و نرخ شقه بدون دنبه برای قصابی ها و خرده فروشی ها 54 تا 55 هزار تومان است که واحدهای صنفی می توانند با در نظر گرفتن سود 10 درصدی این محصول را به دست مصرف کنندگان برسانند.
«البته قیمت تفکیکی ران، سردست و دیگر اجزای دام بیش از قیمت شقه عرضه می شود.» 
ملکی اظهار داشت: نیاز مصرفی کشور به اجزای آلایشی دام بیش از عرضه این محصولات به بازار است و در صورت تامین نبودن بازار شاید ناچار به واردات باشیم.
وی دل و جگر تازه خوری را دارای کالری دانست و گفت: دل و جگر گرم یا منجمد وارداتی کیفیت لازم را برای مصرف ندارد.

** گوشت گوساله مورد استقبال مردم است
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره بالا بودن قیمت گوشت گوساله نسبت به گوشت گوسفندی افزود: قاچاق دام سنگین نیز در ماه های اخیر افزایش یافته است به طوری که با افزایش قیمت این محصول در بازار مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: البته بخشی از افزایش قیمت گوشت قرمز، به استقبال مردم از گوشت گوساله بدون استخوان بر می گردد که خرید آن برای مردم مقرون به صرفه است.

** درخواست واردات دل و جگر روی میز وزارت صنعت
«غلامحسین شیرازی» رئیس اتحادیه فروشندگان دل، جگر و قلوه نیز اظهار داشت: مصرف روزانه دل و جگر و قلوه در شهر تهران پنج تُن برآورد می شود در حالی که میزان عرضه آن به بازار به کمتر از 2 تن رسیده است.
وی اظهار داشت: ادامه این روند می تواند موجب زیان واحدهای صنفی فعال در این بخش شود زیرا اکنون قیمت هر دست کامل جگر گوسفندی به 85 هزار تومان رسیده است و هر دست کامل گوساله نیز 55 هزار تومان فروخته می شود.
وی افزود: برای جلوگیری از مشکل در واحدهای صنفی، درخواستی مبنی بر واردات دل و جگر به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.
پیگیری ها از بازار مصرف نشان می دهد که قیمت هر دست کامل جگر در بازار بین 65 تا 85 هزار تومان و کله و پاچه بین 72 تا 85 هزار تومان است.