۰ نفر

افت ارزش خرما در بازارهای داخلی و خارجی

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۹:۲۴
کد خبر: 315160
افت ارزش خرما در بازارهای داخلی و خارجی

نماینده بوشهر در شورای‌عالی استان‌ها به مناسبت روز ملی خرما در این استان گفت: محصول خرما در بازارهای داخلی و خارجی جایگاه واقعیش را نیافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا؛ علی‌اکبر فاطمی گفت: استان بوشهر با دارا بودن شش میلیون اصله نخل و تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن خرما به عنوان یکی از مهمترین استان‌های تولید خرما به حساب می‌آید. همچنین ۱۵ درصد خرمای کشور را نیز دارا است.

وی افزود: به‌دلیل مسائل و مشکلاتی که در زمینه محصول خرما وجود دارد متاسفانه تاکنون این محصول نتوانسته جایگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی به دست آورد. از جمله این موانع می‌توان اشاره کرد به روش سنتی و غرقابی بودن که بیشترین هدر رفت آب را دارد. مشکل بعدی کانال‌های آب است که به سمت این نخلستان‌ها هدایت می‌شوند که قسمت‌هایی از آنها بتنی و بخش‌های دیگری خاکی است و باعث نفوذ آب در زمین و هدر رفت آن می‌شود.

فاطمی عنوان کرد: استفاده نکردن از صنعت پیشرفته روز جهان در امر افت تولید خرمای ایران  نقش به‌سزایی دارد و دیگر اینکه نخلستان‌های جنوب کشور فرسوده شده و تاکنون نخل‌های جایگزین برای آنها در نظر گرفته نشده است.

نماینده بوشهر در شورای‌عالی استان‌ها اظهار داشت: از دیگر مشکلات تولید خرمای ایرانی درصد جذب با توجه به عدم تکنولوژی پیشرفته در دنیا است که ما تاکنون نتوانسته‌ایم در جذب بازارهای جهانی رشد کنیم و چیزی حدود ۴۰ درصد توانسته‌ایم این بازارها را جذب کنیم و در بازار داخلی نیز تنها ۴۶ درصد موفق بوده‌ایم. در حال حاضر ما ۵ تا ۷ کیلو مصرف سرانه داخلی داریم و اگر این مقدار را به ۱۲ کیلوگرم برسانیم از ۴۶ درصد داخلی به ۸۰ درصد خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: مورد بعدی عدم شناخت بازار جهان است و ما آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم استانداردهای جهانی را در زمینه تولید خرما رعایت کنیم و به همین دلیل کشورهای دنیا رغبتی به خرید محصول ما و استفاده از آن را ندارند. از دیگر مشکلات این محصول هزینه بازاریابی آن است چراکه به دلیل هزینه‌های بسیاری که دارند نخل‌داران توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند.

فاطمی در پایان گفت: البته خود مسئولان دولتی در موضوع جذب بازارهای داخلی و خارجی نیز می‌توانند دخیل و بزرگترین مبلغان محصول خرما در بازارهای داخلی و خارجی باشند.

گفتنی است، دیروز جشن ملی خرما در استان‌بوشهر بود که استاندار، نمایندگان مجلس، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، معاون وزیر جهاد کشاورزیامور زراعت و همچنین فعالان تولید خرما در استان‌های خوزستان، کرمان و هرمزگان در این جلسه حضور یافتند.