۰ نفر

اعتماد ما را بی‌پاسخ نگذارید

نامه سرگشاده گندمکاران به روحانی

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 314355
نامه سرگشاده گندمکاران به روحانی

بنیاد ملی گندمکاران ایران، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار رسیدگی وی به وضعیت ایجاد شده برای کشاورزان و اعلام سریع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر؛ با وجود گذشت حدود دو ماه از آغاز سال زراعی جدید، هنوز خبری از اعلام نرخ محصولات کشاورزی نیست؛ این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها تاکید کرده بودند که منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تا پایان شهریور ماه هستند، اما تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی انتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان را به دنبال داشته و آنان معتقدند که این کار آسیب جدی به روند خودکفایی محصولات اساسی و استراتژیک وارد می کند.

بر این اساس، بنیاد ملی گندمکاران طی نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور گلایه های خود را از اقدامات دولت طی حدود ۳ سال اخیر مطرح کرده اند و از وی خوسته اند که هر چه سریع تر نرخ خرید تضمینی این محصول اعلام شود و دولت به بخش کشاورزی و دستاوردهای خودکفایی آن توجه بیشتر و جدی تر کند. متن کامل این نامه که در اختیار قرار گرفته به شرح زیر است:

بسمه تعالی

نامه سرگشاده گندمکاران به ریاست محترم جمهوری

جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، با سلام و تحیات الهی معروض می دارم در زمانی که شما سکان کشور را در دست گرفتید فرمودید که کشور در وضعیتی است که انبارهای غله آن خالی است، ضریب امنیت غذایی بسیار پایین و واردات محصولات کشاورزی بسیار زیاد که کشور را با خطر مواجه نموده است.

 خدا را شاکریم که در دولت یازدهم با تأکیدات مقام معظم رهبری و نگاه مثبت جنابعالی به بخش کشاورزی و توجه به وضعیت کشاورزان باعث شد که کشاورزی ما کمی سر و سامان بگیرد و ما در بعضی از محصولات مثل گندم به خودکفایی برسیم اما متاسفانه حدود سه سال است که حقوق کشاورزان در زمینه نرخ گذاری محصولات تضییع شده، در واقع ظلم آشکار اتفاق افتاده است.

 سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای عالی اقتصاد که اعضای آن به جز وزیر کشاورزی هیچ گونه اطلاعی از وضعیت تولید و تولیدکننده بخش کشاورز ندارند به دلایل نامعلوم این ستم را در حق کشاورزان به ویژه گندمکاران کرده  و آنها را سخت گله مند ساخته اند.

جناب آقای روحانی متاسفانه شما به جای تامین حقوق کشاورزان، چتر حمایتی خود را بر سر صندوق های مالی و اعتباری که سپرده مردم را با پولشویی در کشور و اقدام به خرید ملک و املاک زیاد به نام خانواده ها، فامیل، دوستان خود کردند، گسترانده و منابع بیت المال را که باید صرف زیرساخت های کشور و تولید می شد به سپرده گذاران این موسسات جهت جلوگیری از تضییع حقوق مشتریان اختصاص دادید.

مگر ما کشاورزان جزء این ملت نیستیم که این گونه باید حقوقمان تضییع شود و کسی به فریادمان نرسد؟ در این خصوص چندین مکاتبه با مقام معظم رهبری، حضرتعالی، مجلس شورای اسلامی و اطلاع رسانی از طریق رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، سایت ها و خبرگزاری ها جهت مطالبه حقوق خود کرده ایم.

 مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که مطالبات مردم را قبل از اینکه به خیابان ها بیایند باید پاسخ داد؟ حضرتعالی شاهد بودید که جمعیت کثیری از روستائیان و کشاورزان در دور افتاده ترین نقاط کشور در دور اول و دوم ریاست جمهوری به شما رأی دادند به امید اینکه زندگیشان سامان یابد و شرمنده خانواده هایشان نشوند و شادی و خوشی جایگزین تلخی های زندگی آنها علاوه بر حوادث قهری که پیوسته آنها را می آزارد، شود.

جناب آقای روحانی حال اقتصاد و معیشت کشاورزان خوش نیست. آنها به شما اعتماد کردند و شما نباید اعتماد آنها را بی پاسخ بگذارید و کشاورزان را به عقب برگردانید. امروز در این شرایط اقتصادی دیگر هیچ کشاورزی تحمل بازگشت به روزهای سخت قبل از دولت شما را ندارد. امروز کشاورزان از شما بازگشت حقوق تضییع شده خود در این حدود سه سال اخیر را می خواهند.

آقای رئیس جمهور اگر افرادی که نانشان در روغن واردات بوده و امروز دستشان با تلاش کشاورزان سخت کوش کوتاه شده فکر می کنند که با واردات می توانند مشکل مملکت را حل کنند سخت در اشتباه هستند. اگر ما با دلار ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات محصولات کشاورزی کنیم مابه التفاوت این ارز را با قیمت واقعی آن که نرخ ارز نیما است از بیت المال به جیب کشاورزان خارج از کشور خواهیم ریخت و خیل عظیمی از جمعیت کشور را بیکار و روستاها را خالی از سکنه و حاشیه نشین شهرها می کنیم که این مساله سبب کاهش ضریب خوداتکایی و رونق واردات می شود و این کاملا برخلاف سیاست های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی که تأکید بر حمایت از تولید داخلی دارد، است.

جناب آقای روحانی برای اینکه ما به عقب برنگردیم و خودکفایی را که یکی از شاه بیت های تبلیغاتی شما در دور دوم ریاست جمهوری بوده همچون گذشته دستخوش تحول نشود، زحمات چندین ساله به باد فنا نرود و کشور مجددا وارد کننده گندم به مقدار ۷ میلیون تن نشود، باید تیم اقتصادی سامان مدیریت و شورای عالی اقتصاد به نظرات کارشناسان بخش کشاورزی و تشکل های مرتبط عنایت نموده و قیمت معقول و منصفانه با توجه به شرایط فعلی اعلام کنند.

تا این نرخ بتواند هزینه ها را که به شدت افزایش یافته پوشش دهد و از ورشکستگی بیش از حد کشاورزان که در حال حاضر هم به نوعی ورشکسته هستند، جلوگیری نماید. انباشت بدهی کشاورزان در بانک ها و صدور اجرائیه تامین اموال، حراج وثیقه ها و زندان نه برای خرید ماشین های آنچنانی یا ویلا یا سفرهای خارجی بلکه برای تامین هزینه های تولید مؤید این ورشکستگی است.

آقای رئیس جمهور عدم استقبال کشاورزان در سال زراعی جاری از کشت محصولات استراتژیک هم اکنون در کشور کاملا مشهود است.

در پایان از حضرتعالی جهت جلوگیری از تضییع بیشتر حقوق جمعیت کثیری از ملت ایران یعنی کشاورزان انتظار می رود تصمیمی اتخاذ فرمایید که هم تولید پایدار بماند و هم تولیدکننده بتواند به تولید ادامه دهد و هم امنیت غذایی کشور حفظ شود، در غیر این صورت هر چه رشته ایم پنبه خواهد شد. به امید پیروزی و سربلندی شما

بنیاد ملی توانمندی گندمکاران ایران