۰ نفر

برخلاف ادعای آمریکایی‌ها،

"غذا" و "دارو" نیز عملا تحریم شده است

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰
کد خبر: 314051
"غذا" و "دارو" نیز عملا تحریم شده است

در حالی‌که مقامات آمریکایی می‌گویند که غذا و دارو مشمول تحریم‌های آن‌ها بر ضد ایران نیست، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر این‌که ایران روش‌های خود را برای تامین محصولات غذایی دارد و و دچار مشکل نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند که " تنها کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده و تحریم‌های بانکی، کشتیرانی و بیمه باعث بروز مشکلاتی می‌شود که به تبع آن‌ها واردات این کالاها همچون شرایط عادی گذشته انجام نمی‌شود".

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی بر ضد مردم ایران، ‌مقامات این کشور بارها اعلام کرده‌اند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نمی‌شود و در نتیجه هدف تحریم‌ها، مردم ایران نیستند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تحریم‌های بانکی فرایند واردات همه کالاها از جمله غذا و دارو را تحت تاثیر قرار داده و دچار مشکل می‌کند. درواقع اگرچه روی کاغذ کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده، اما در عمل فروشندگان خارجی این کالاها نمی‌توانند پول خود را از واردکنندگان ایرانی دریافت کنند و این مسئله می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در واردات این محصولات شود.

در این رابطه مسعود بصیری - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی - با بیان این‌که تحریم‌های مربوط به سازمان کشتیرانی، بیمه و انتقال پول باعث بروز مشکلاتی در روند واردات مواد غذایی شده، اظهار کرد: سخنان و مواضع مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که واردات دارو و مواد غذایی تحریم نیست با واقعیت نخوانده و نادرست است چرا که واردات محصولات خارجی نسبت به گذشته دشوارتر شده و در شرایط عادی و نرمال انجام‌ نمی‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد که البته ایران روش‌های خود را برای تامین محصولات غذایی دارد و و در این رابطه دچار مشکل نخواهد شد.

بصیری با بیان این‌که اتفاقا هدف تحریم‌های آمریکا غذا و دارو است، ‌اظهار کرد:‌ مقامات آمریکایی مدام در بوق و کرنا می‌کنند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیست، اما از طرف دیگر از روش‌هایی استفاده می‌کنند که واردات کالا از جمله محصولات غذایی و دارویی را برای ایران دشوار می‌کند.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، آمریکا تنها کلمه "غذا" و "دارو" را تحریم نکرده، اما در عمل برای واردات این کالاها مانع‌تراشی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال به شرکت‌های اروپایی اعلام می‌شود در صورت معامله با ایران از نقل و انتقالات پولی با آمریکا محروم می‌شوند، یا در مواردی کانتینر گوشت برزیلی در بین راه متوقف شده و واردکنندگان مجبور شده‌اند راه‌های دیگری را امتحان کنند.