۰ نفر

خطر تصادف با سیب؛ آهسته برانید +تصاویر

۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 313780
خطر تصادف با سیب؛ آهسته برانید +تصاویر

شهرستان سلماس به عنوان یکی از مناطق مهم تولید سیب درختی در سطح استان و کشور مطرح است اما امسال باغداران این شهرستان سیب را به جای جعبه‌گیری و دپو در سردخانه، به صورت زیردرختی به فروش رساندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امسال وقوع سرمای دیررس بهاره در فروردین ماه، عدم تلقیح مناسب در زمان گرده افشانی و همچنین بارش تگرگ در خردادماه سال جاری موجب کاهش شدید تولید و خسارت قابل توجهی به باغداران شهرستان شده است و دقیقا به دلیل همین خسارات وارده سیبهای اکثر باغات سلماس بصورت زیردرختی به فروش می رسد.

03

سموم کشاورزی موجود در بازار بی کیفیت است

(ع.ا) یکی از باغداران سلماسی با اشاره به عوامل خسارت زای امسال به باغات سیب سلماس، گفت: بارش تگرگ و آفت قارچ (لکه سیاه ) در میوه های هسته دار مخصوصا سیب در منطقه ما خسارت سنگینی به کشاورزان وارد کرد و از این رو تمامی تولیدات باغی خصوصا سیب بجای عرضه به بازار و یا نگهداری در سردخانه، تماما به مراکز خرید سیب زیر درختی تحویل داده شد و کشاورزان برای چندمین سال متوالی متضرر شدند.

وی با اشاره به کیفیت پایین سموم موجود در بازار بیان کرد: کیفیت فروش سموم کشاورزی در سال‌های اخیر خیلی کم شده و اثر چندانی برای از بین بردن آفت ندارد و بجای سمپاشی در چند مرحله طبیعی، بارها سمپاشی شده و متاسفانه نتیجه‌ای هم نداشته است.

02

فروش سیب بصورت زیردرختی از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است

 باغدار دیگری از سلماس با بیان علل عمده فروش سیب سلماس بصورت زیردرختی اظهار کرد: امسال باتوجه به خسارتهای وارده به باغات سیب شهرستان، برای باغداران صرفه اقتصادی ندارد تا سیبها را در جعبه بسته‌بندی کرده و در سردخانه‌ها دپو کنند به امید فروش چرا که سیب ها از کیفیت لازم برای عرضه به بازار مصرفی برخوردار نیستند و از طرف دیگر هزینه‌های بالای نگهداری سیب در سردخانه، کشاورزان سلماسی را به سمت فروش محصولات خود در مراکز جمع آوری سیب زیردرختی سوق می‌دهد.

این باغدار سلماسی تصریح کرد: فروش سیب بصورت زیردرختی از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است، چراکه بدون هزینه‌هایی همچون جعبه گیری و بسته بندی و سردخانه، سیب را با قیمت میانگین کیلویی 800 تومان به فروش می‌رسانند که در مقایسه با سالهای قبل نیز قیمت خوبی است و سود بیشتری عاید باغدار می‌شود.

تولید سیب درختی در سلماس کاهش 14 درصدی داشته است

داوود حاجی شاهولدی، رییس اداره جهاد کشاورزی سلماس با اشاره به میزان تولید سیب درختی سلماس در سال97 گفت: میزان برداشت محصول سیب درختی طبق پیش بینی‌های بعمل آمده از سطح باغات منطقه در سال97، به میزان 95 تا 98 هزار تن برآورد شده که نسبت به متوسط تولید سال گذشته با کاهش 14 درصدی مواجهیم.

شاهولدی با بیان اینکه از میزان سیب تولیدی شهرستان فقط ۱۸ هزار تن در سردخانه های شهرستان بارگیری شده‌اند، خاطرنشان کرد: از مهمترین چالشها و مشکلات در امر تولید سیب در شهرستان می‌توان به افزایش بی‌رویه هزینه های تولید، کمبود شدید آب برای آبیاری، کمبود نقدینگی باغداران، نبود صنایع سورتینگ و بسته‌بندی اصولی، کمبود کارخانجات و صنایع تبدیلی وابسته در منطقه و همچنین نبود بازاریابی مناسب اشاره کرد.

04

کارخانه های تبدیلی با باغداران عقد قرارداد نمی‌کنند!

غلامرضا جلیلی، معاون فنی اداره جهاد کشاورزی سلماس با آسیب شناسی فروش سیب امسال سلماس در مراکز جمع آوری سیب زیردرختی، اظهار کرد: جهادکشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی همواره درصدد تولید سیب با کیفیت و مقابله با عوامل تبدیل سیب با کیفیت به سیب درجه سه است، اما همواره دو عامل شرایط نامساعد جوی، آفات و بیماری‌ها و نیز رعایت نشدن توصیه‌های زراعی توسط باغداران، مهمترین عوامل تبدیل سیب درجه یک و دو به سیب درجه سه هستند.

جلیلی افزود: سبب درجه سه به عنوان ماده اولیه کارخانجات آبمیوه و کنسانتره سیب همواره مورد توجه این کارخانجات بوده است اما به دلایلی از جمله عدم عقد قرارداد کارخانجات فوق الذکر با باغداران و فروشندگان خرد و نیز عدم رغبت کارخانجات به روبرو شدن با خرده فروشان و طرف حساب شدن با تعداد زیادی فروشنده، باغداران ناچار به فروش سبب درجه سه به واسطه‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: واسطه‌های فوق الذکر به دلیل کاهش هزینه‌های خود و در دسترس بودن به باغداران برای خرید بهتر و بیشتر، نسبت به خرید محصول فوق الذکر در اماکن عمومی روستاها و شهرها و حریم جاده‌ها که اغلب در سطوح خاکی و بدون دیوار و حتی حصار است، اقدام می‌کنند که علاوه بر احتمال بروز حادثه در جاده ها، موجب زشت شدن چهره محل های خرید شده و سیب خریداری شده در نهایت وارد زنجیره غذایی می‌شود.

05

جلیلی تصریح کرد: سیب ها تا زمان تحویل به کارخانجات صنایع تبدیلی در شرایط غیر بهداشتی نگهداری می‌کنند و لازمه جلوگیری از شرایط فوق الذکر همکاری همه ادارات و نهادهای ذیربط است.

آنچه که مسلم است تولید، خرید و فروش محصول سیب در سلماس نیاز به فراهم آوری زمینه های مناسب فعالیت برای باغداران است که یکی از جنبه های مهم آن تامین سموم باکیفیت و ساماندهی مراکز خرید و فروش سیبهای درجه یک، دو و سه است که جز با تعامل و همکاری همه دستگاههای دیربط محقق نخواهد شد.

شهرستان سلماس یکی از مناطق مهم تولید سیب درختی در سطح استان و ملی است، بطوریکه از ۹۲۰۰ هکتار از باغات شهرستان ۸۲۰۰ هکتار باغات سیب بوده که از سطح فوق ۷۲۰۰ هکتار بارور هستند؛ غالب ارقام کشت شده در باغات از رقم "قرمز لبنانی" یا "رد دلیشز" است، بطوریکه از سطح باغات فوق سالانه در زمان نرمال و عادی بطور متوسط ۱۸۰ هزار تن سیب تولید می‌شود.

06

07

08